Illustrasjon: Envato Elements

4 av 10 eiendomsmeglere tar ulovlige gebyrer

Fortsetter å flå kundene til tross for lovendring.

Publisert Sist oppdatert

4 av 10 eiendomsmeglerbyråer bryter forbudet mot å kreve gebyrer eller administrasjonsutgifter av leietakere, viser en analyse utført av forbrukerorganisasjonen FACUA.

Studien ble gjennomført på et utvalg av 114 byråer fordelt i 11 regioner i Spania.

Av de analyserte eiendomsmeglerbyråene fortsetter 47 (41%) å informere personer som søker etter en leilighet om at de må betale meglergebyr, administrasjonsutgifter eller kommisjon for å signere kontrakten.

Dette skjer til tross for at den nye boligloven som ble gjeldende i mai, innebærer at utleier må dekke alle slike utgifter. Det fremgår klart og tydelig av paragraf 20 etter lovendringen:

«Utgifter til eiendomsforvaltning og utgifter til kontraktsinngåelse skal dekkes av utleier».

«Tjenestegebyr»

For å omgå dette har enkelte meglere tatt i bruk forskjellige triks, med mål om å skjule at de krever inn ulovlige gebyrer, ifølge FACUA.

Meglerne som ble undersøkt skal blant annet ha krevd gebyrer for å gjennomføre en kredittsjekk av leietaker uten vedkommendes godkjenning, og uten at det er behov for dette.

Andre bruker begreper som «tjenestegebyr», uten å spesifisere hva disse tjenestene innebærer, samtidig som de pålegger kunden å betale gebyret.

Analysen ble gjennomført i Madrid, Barcelona, Valencia, Sevilla, Palma de Mallorca, Bilbao, Santiago de Compostela, Toledo, Salamanca, Valladolid og Zaragoza.

Verstingene var Madrid og Palma de Mallorca, ifølge FACUA.

Tidligere var det normalt praksis at utleiemeglere ba leietaker om å betale et meglergebyr tilsvarende en måneds husleie.

Om denne praksisen fortsetter på Kanariøyene også er uklart.

Vil anmelde byråene

FACUA skriver i en pressemelding at de nå vil anmelde flere byråer for praksisen, som de mener bryter mot den nye boligloven.

Organisasjonen uttaler at de forventer at de regionale forbrukermyndighetene tar ansvar og iverksetter tiltak mot de som bryter reglene.

Rett til refusjon

FACUA understreker at kunder som blir tvunget til å betale slike gebyrer for å sikre seg en leilighet, bør kreve en separat faktura for gebyret. De bør også kreve å få betale via bank, og angi formålet for betalingen i meldingsfeltet

Når leiekontrakten er signert og man har flyttet inn kan man kreve refusjon av beløpet. Hvis byrået nekter, kan du ifølge FACUA rapportere byrået til forbrukermyndighetene.

Hvis byrået fortsetter å nekte refusjon, kan forbrukere også ta saken til retten. Siden det dreier seg om et krav som vanligvis ikke overstiger 2 000 euro, kan de gjøre det uten å måtte bruke advokat, opplyser FACUA.

Powered by Labrador CMS