Det har blitt mange timers venting på flyplassen denne helga, som følge av flygelederstreik i Frankrike. Foto: Privat

Apollo får strykkarakter etter streikekaos

– Uholdbart, sier Hilde Merete Løseth Gabrielsen.

Publisert Sist oppdatert

Som følge av flygelederstreik i Frankrike har flere hundre nordmenn blitt sittende fast på Gran Canaria i helga. De streikefaste passasjerene på Gran Canaria fortviler nå over mangel på informasjon fra turoperatøren Apollo.

Hilde Merete Løseth Gabrielsen er en av passasjerene som er rammet. Hun mener turoperatøren får stryk for sitt fravær, stadige utsettelser og mangel på informasjon.

I motsetning til flyet mot Oslo slapp Trondheimspassasjerene å sitte 3,5 timer i kabinen før de fikk gå av flyet.

– Vi kom inn i flyet og da fikk vi beskjed om at vi fikk en slot om tre timer, men det hadde de ikke sjanse til å rekke, så da måtte vi bare gå ut igjen, forteller Gabrielsen til Canariavisen.

På flyplassen ble passasjerene møtt av kaos og ingen informasjon.

– Vi kom på flyplassen litt over klokken 13, og når klokka var 23 var vi på hotellet igjen. Vi fikk veldig lite informasjon gjennom alt dette. De sa vi skulle holde oss ved gaten, der det kunne komme ny beskjed om ti minutter, eller en time. Vi turte ikke å forlate plassen i tilfelle vi fikk beskjed om å hente bagasje. Det var veldig kaotisk, forteller Gabrielsen til Canariavisen.

Hun sier det har kommet utsettelser på utsettelser, og at all informasjon kommer i etterkant.

– Vi fikk beskjed om at bussen skulle gå klokka 09. Når klokka blir 09 sier de at bussen går klokka 10. Når vi skulle hente bagasjen fikk vi beskjed om at den skulle hentes om ti minutter, så går det to timer.

– Så blir vi stående i halvannen time uten bagasje, før vi får beskjed om at det ikke blir noen bagasje. Den er fortsatt i flyet. Det er uholdbart, sier hun.

Som følge av flygelederstreiken i Frankrike har det oppstått store problemer med flytrafikken over Europa.

Får strykkarakter

For Apollo sine gjester har mangelen på god informasjon gjort opplevelsen enda verre. I kommentarfeltet på Facebook gir flere passasjerer selskapet strykkarakter.

Operasjonsleder for Apollo Norden, Martina Krantz, beklager at passasjerene føler de har fått informasjon for sent, men sier det var stor problematikk for en rekke flyselskaper i Las Palmas på lørdag.

– Det er jo i anledning denne streiken i Frankrike. Vi var i konstant dialog med det anvarlige flyselskapet SAS hele kvelden, og vår agent på plass for å få frem informasjon.

Som følge av de mange trafikkproblemene var det mange som skulle ha buss og hotell lørdag kveld.

– Det var utrolig vanskelig å få transferbusser, hotell og det var langt fra bare Apollo som var berørte. Det var veldig mange andre fly som stod stille. Problematikken lå kanskje ikke i at Apollo ikke fikk frem busser og hotell, men at det var en veldig vanskelig situasjon på hele øyen, mener Krantz.

– Informasjonsbiten er jo alltid vanskelig i en sånn situasjon. Man opplever jo gjerne at man ikke får informasjon, eller får den for sent. Og kjenner man på det så kan jeg virkelig bare beklage. Vi tar det til oss, fortsetter hun.

Har Apollo et informasjonsproblem?

– Jeg vet at vi hadde personell på flyplassen for å ta hånd om kundene og jeg har sett meldingene som er sendt ut så jeg vet at vi har sendt ut informasjon. Men det er jo kjedelig om folk kjenner at vi ikke var raske nok. Men vi venter også ofte på informasjon. Jeg vil ikke si at vi har et generelt informasjonsproblem, avslutter Krantz.

Overfor VG fortalte også Oslo-passasjerer om totalt kaos, brutte løfter og mangel på informasjon fra Apollo lørdag kveld. De fikk blant annet melding fra Apollo om at de skulle møtes av noen fra selskapet når de kom av flyet.

– Det er fullstendig kaos på flyplassen. Ingen fra Apollo tok imot oss. Folk går rundt på måfå her, skriver Daniel Thomassen i en e-post til VG lørdag kveld.

Mer venting

For Gabrielsen og de andre passasjerene blir det mer venting i Las Palmas:

– Vi fikk beskjed om at flyet skulle gå 11:30. Så ble det 12:30. Vi vet ikke. Vi tror ikke noe på at det går 12:30 heller. Vi sitter nå her, så får vi bare se, avslutter hun, etter et døgn uten tilgang på hverken skikkelig informasjon eller bagasjen sin.

I en melding klokken 12:20 forteller Gabrielsen at de endelig har kommet seg på flyet igjen.

– Men det var vi forsåvidt i går også. Men jeg tror faktisk det skal gå bra nå, skriver hun.

Men når klokken ble 12:3o kom en ny kontrabeskjed:

– Ny tid nå er klokken 13, skriver Gabrielsen.

Powered by Labrador CMS