
Kansellerer avganger til Gran Canaria: – Nordmenn er litt treige
Etter bare rundt 20 dager på vingene måtte Air Baltic gjøre justeringer, men visedirektør Thomas Ramdahl har stor tro på fremtiden.
Air Baltic har startet opp ruter fra Norge til Gran Canaria, og det har gitt økt konkurranse på rutene der Norwegian og SAS lenge har tronet.
Men etter bare rundt 20 dager på vingene har enkelte avganger fra Bergen til Gran Canaria blitt kansellert, etter det Canariavisen erfarer.
Vi tok en prat med norske Thomas Ramdahl, som nå er Senior Vice President i Air Baltic.
Ramdahl er nok et navn som er godt kjent for mange nordmenn, etter at han tok det norske flyselskapet Flyr på vingene som kommersiell direktør. Flyr gikk konkurs i 2023. Det er en tilsvarende stilling han nå har i Air Baltic.
– Hvorfor har avganger blitt kansellert fra Bergen allerede?– Det ble nok litt mye kapasitet i Bergen og Torp til å begynne med, spesielt i midtukedagene. Så de har vi justert og tilpasset. Men vi har et samarbeid med andre flyselskaper og vi vil ta vare på gjestene våres på best mulig måte. Enten får de flytte til en annen Air Baltic-avgang, eller så booker vi dem om på den samme dagen via et annet selskap, sier han til Canariavisen.
– Har dere nådd forventningene etter disse justeringene?Foto: Air Baltic | PR
– Det ser betraktelig bedre ut når vi har gjort disse justeringene og har tatt bort de avgangene som ikke har fungert.Nå har vi nådd forventningene. Hvis vi ser på Oslo-ruten har vi en god fyllingsgrad og det samme med Torp. Bergen jobber seg oppover.
– Trauste
– Er nordmenn litt trauste, sta, og redde for prøve noe nytt?– Ja, nordmenn er litt treige noen ganger på å prøve noe nytt. Men jeg tror nok at ting vil gå bedre når folk får prøvd det. Vi er litt trauste. Sånn var det med Norwegian i begynnelsen også. Det tok tid å komme i gang. Folk må bare tørre å prøve, og er man opptatt av å få fornuftige priser så må man bruke det som er i markedet.
– I en høyere klasse
Ramdahl mener produktet som Air Baltic tilbyr er bedre enn hva som finnes i Norge fra før. Selskapet tilbyr både businessklasse og økonomiklasse, og alle priser inkluderer en håndbagasje.
– Produktmessig vil jeg si at vi stiller i en høyere klasse og flymessig har vi også de mest moderne flyene i Europa for tiden.
Air Baltic flyr med Airbus A220-300, som er et av de mest moderne flyene i verden. Maskinen har 148 seter i en 2+3-konfigurasjon.
Ikke redd
– Det er hypermoderne, skryter Ramdahl, som ikke er redd for at satsingen til Air Baltic til Gran Canaria skal mislykkes.
– Jeg er ikke noe redd. Jeg er ganske sikker på at vi er tilbake neste vinter igjen også. Det er snakk om å få opp merkevarekjennskapen og at vi blir et naturlig førstevalg når man tenker på en rute til Las Palmas. Bookingene tikker inn, så det er ikke noe vi er redd for, sier han.

I tillegg til Air Baltic flyr Norwegian åtte ukentlige avganger i vinter. SAS flyr fem, og charterselskapene kommer på toppen av dette.
– Likevel er ikke kapasiteten tilbake der den var i 2019, så det er rom for mer. Det er det alltid, avslutter Ramdahl.
Air Baltic flyr fra Oslo, Bergen og Torp til Gran Canaria.