
– Rettighetene dine er ikke redusert selv om prisen er det
Det store januarsalget er i gang. Men hvilke rettigheter har du egentlig når du handler varer på salg i Spania? Og hva er klagemulighetene?
Årets store januarsalg er allerede godt i gang på Kanariøyene. De store røde salgsskiltene kniver om å være størst, med heftige rabatter på opptil 70% som river i lommebøkene på tusenvis av handleglade turister og kanariere.
Mange har nok også ventet med å handle nødvendige saker og ting i påvente av salget – det er jo ikke billig å leve i disse dager – men det er fort gjort å gjøre bomkjøp når det er salg.
Så hvilke rettigheter har du som kunde egentlig på Kanariøyene? Hva kan du gjøre hvis du er misfornøyd med produktet? Og hvordan vet du egentlig at du gjør en god deal?
Forbrukerorganisasjonen OCU i Spania har samlet en rekke tips og nyttig informasjon for deg som skal handle, enten det er på salg eller ikke. OCU påpeker at salg innebærer mindre prislapper, ikke mindre rettigheter.
Men først, noen gode tips for å ikke bli sittende med skjegget i postkassa når du handler på salg.
Dette er reglene butikkene må følge:
- For at et produkt skal kunne være på salg må det ha vært en del av butikkens sortiment i minst en måned.
- Prislappen skal vise både førpris og salgspris, eller indikere rabatten i prosent. Informasjonen må være tydelig.
- Kvaliteten på produktet som er på salg kan ikke være dårligere enn den var før prisen ble nedsatt.
- Garantien og krav om service etter salg må være den samme, både når noe er på salg og når det selges til full pris.
- Dersom det gjelder spesielle betingelser i salgsperioden (for eksempel begrenset returrett eller krav om bestemte betalingsmetoder) må dette være helt tydelig for kunden før de kjøper noe.
Tips for en sikker handel:
- Behold kvitteringen. Denne må du ha i ethvert krav, enten det er retur av produktet eller bytting. Hvis produktet er i perfekt stand er ikke butikken forpliktet til å bytte det for deg (med mindre dette kommer frem av markedsføringen til butikken), men de fleste butikker har gir kundene bytterett, og dette anses som god skikk. De trenger likevel ikke å gi deg pengene tilbake, men kan godt tilby et annet produkt eller gavekort i stedet.
- På nett har du ekstra rettigheter som forbruker. Du har 14 dagers angrerett, slik du også har i Norge.
- Skal du kjøpe elektronikk eller hvitevarer? Ikke gjør det i blinde, men bruk OCU sin prissammenligner. Ikke kast deg på impulskjøp, men vær forberedt og planlegg innkjøpet.
Lavere priser, samme rettigheter
Husk at rettighetene dine ikke er redusert, selv om prisen er det. Produktet du kjøper må være av samme kvalitet og ha samme garanti som ellers. Møter du på problemer skal du ikke la det ligge: be om et klageskjema (hojas de reclamaciones) og fyll det ut.