
Hurtigtoget på Gran Canaria er ett skritt nærmere virkelighet
Gran Canaria er et steg nærmere å realisere sitt ambisiøse togprosjekt.
Gran Canaria er et steg nærmere å realisere sitt ambisiøse togprosjekt. Den endelige godkjennelsen for å omdirigere toglinjen forbi El Veril ble offisielt publisert i går.
Denne justeringen skal bidra til etableringen av det planlagte badelandet Siam Park, og innebærer også en mindre endring av plasseringen for stasjonen i Playa del Inglés. Prosjektet ble midlertidig stanset i 2015, da planene for Siam Park forelå.
Viktig vendepunkt
Dette markerer et viktig vendepunkt etter ni års prosedyrer og byråkratiske utfordringer. De nye reguleringene gir øyrådet grønt lys for å fortsette planleggingen av byggeprosjektene, som skal til for toglinjens siste kilometer i sør.
De tillater også formalisering av ekspropriasjoner langs hele ruten. Arbeidene kan dermed starte så snart finansiering på totalt 1,6 milliarder euro er sikret. Om eller når den biten vil komme på plass vites ikke.
Lang vei å gå
Den reviderte versjonen av planen ble foreløpig godkjent av øyrådet 31. mars i år. Nå er den offisielt publisert og vil dermed tre i kraft innen 15 dager.
Planen understreker at eiendommer direkte påvirket av togprosjektet vil bli ervervet gjennom ekspropriasjon, med tvang om nødvendig.
Planene legger også tilrette for at byggingen kan utføres uten byplanleggingstillatelse, ettersom det er et offentlig prosjekt.
For at prosjektet skal kunne realiseres kreves det likevel et skisseprosjekt og en miljøkonsekvensutredning.
Det må også utredes hvordan støy fra både bygging og drift vil påvirke omgivelsene, og det må strenge retningslinjer for deponering av byggavfall på plass.
Det gjenstår å se om alt dette kommer på plass, men finansieringen av prosjektet, med en prislapp på 1,6 milliarder euro, er trolig den største utfordringen.
Dette er togprosjektet
Med 11 stasjoner og en toppfart på 160 km/t, vil toglinjen kreve en investering på omtrent 1,6 milliarder euro.
Det er forventet at toget vil stoppe på hver stasjon hvert 15. minutt og ha en kapasitet på 240 seter. Den totale reisetiden mellom San Telmo i Las Palmas og Playa del Inglés vil være rundt 35 minutter.
Implementeringen av prosjektet vil medføre ekspropriasjon av mer enn 2,12 millioner kvadratmeter land i seks kommuner: Las Palmas de Gran Canaria, Telde, Ingenio, Agüimes, Santa Lucía de Tirajana og San Bartolomé de Tirajana.
Mer enn halvparten av ruten skal gå i underjordiske tunneler. I Las Palmas vil toget kun gå gjennom tunneler og vil ikke komme opp til overflaten før i Jinámar, i Telde. Mellom flyplassen og Tarajalillo vil det gå parallelt med motorveien GC-1.
Så langt har det blitt brukt over 32 millioner euro på planleggingen av prosjektet siden 2009.