Lavprisselskaper dominerer Kanariøyene
Kraftig økning.

Seks av ti turister som flyr til Kanariøyene velger nå lavprisselskaper som Ryanair, Vueling, Norwegian eller EasyJet.
Nye tall viser at dette segmentet vokser langt raskere enn de tradisjonelle flyselskapene.
Fra januar til juli i år har lavprisselskapene fraktet 5,67 millioner passasjerer til øygruppen – en økning på 7,7 prosent fra samme periode i fjor, viser ferske tall fra flyplassoperatøren Aena.
Bare i juli økte trafikken med 10,2 prosent sammenlignet med året før.
Økte kapasiteten
Hos Norwegian har kundemassen vært stabil, også etter at selskapet økte tilbudet til ferieøyene:
- Vi har også mange avganger i fra de Nordiske landene fordi etterspørselen er stor for reiser til varmere strøk, spesielt i vinterhalvåret, forteller pressesjef Eline Hyggen Skari i Norwegian til Canariavisen.

Hun tror nettopp pris er en viktig årsak til at mange velger lavprisselskapene, men at også andre aspekter er viktige.
- Det er ikke det eneste som gjør oss attraktive. Vi er kjent for å være effektive og punktlige, og vi legger stor vekt på å gi god service gjennom hele reisen. Kombinasjonen av pris, pålitelighet og kundeopplevelse som gjør oss til et naturlig valg for mange som skal ut å fly, mener Skari.
De tradisjonelle hadde svak vekst
Til sammenligning vokste de tradisjonelle selskapene bare med 0,9 prosent i samme periode, til totalt 3,59 millioner passasjerer – omtrent en tredjedel av det samlede antallet reisende.
Tenerife Sør er den travleste flyplassen for lavprisselskapene, med nesten 2,5 millioner passasjerer hittil i år, opp 5,3 prosent fra 2024.
Lanzarote har på sin side hatt en vekst hos lavprisselskapene på 4,2 prosent.
På landsbasis reiste 59,5 prosent av alle flypassasjerer i Spania med lavprisselskaper fra januar til juli.