Foto: Finca3 Administracion de Comunidades

Dårlig service i Spania? Slik klager du!

Og derfor endrer tonen seg ofte raskt når du ber om dette.

Publisert Sist oppdatert

Hvis du har opplevd dårlig service, feilaktig produkt, overpris eller annen misnøye i Spania, har du rett til å klage.

I Spania finnes det et offisielt klagesystem, som innebærer at forbrukeren og bedriften fyller ut et klageskjema, kalt «hojas de reclamaciones».

Dette har alle bedrifter som tilbyr varer eller tjenester til forbrukere en plikt til å ha tilgjengelig.

Dette gjelder alt fra butikker, restauranter, hoteller, banker, legekontorer, frisører, bilutleie og mer.

Hvordan få tak i klageskjemaet

Hvis du vil klage på en bedrift i Spania, må du først be om et klageskjema hos bedriften selv.

Du kan gjøre dette muntlig eller skriftlig, men det er lurt å ha et vitne eller en bekreftelse på at du har bedt om det.

Bedriften er lovpålagt å gi deg et klageskjema hvis du ber om det, og de kan ikke nekte deg det eller forsinke prosessen.

Hvis de ikke har klageskjema tilgjengelig, eller de nekter å gi deg det, kan du rapportere dem til forbrukermyndighetene i regionen, som kan ilegge dem bøter.

Klageskjemaet består av tre kopier: en for deg, en for bedriften og en for forbrukermyndighetene.

Det er viktig at du fyller ut alle tre kopiene med samme informasjon, og at du beholder din kopi som bevis på at du har klaget.

Hvordan fylle ut klageskjemaet

Klageskjemaet er på spansk, og du bør fylle det ut på spansk. Hvis du ikke kan spansk, kan du be om hjelp fra en tolk eller en venn som kan språket.

Du kan også fylle det ut på engelsk hvis du ikke har denne muligheten.

I klageskjemaet oppgir du dine egne personopplysninger, slik som navn, adresse og kontaktinformasjon.

Du må også fylle ut årsaken til klagen. Her er det best å holde seg kort, høflig, konkret og tydelig.

Forklar hva som skjedde, når det skjedde, hva du krevde som løsning og hva bedriften svarte.

Inkluder også hvilket utfall du forventer av klagen, og legg ved kopier av kvitteringer, fakturaer, garantier og andre dokumenter som støtter klagen.

Dokumentet skal fylles ut i tre eksemplarer, som alle skal dateres og signeres av både bedriften og deg.

Bedriften skal fylle ut sine egne opplysninger, inkludert det offisielle navnet, adressen, registreringsnummeret, og hvem som er kontaktperson i klagesaken.

Om de nekter å gjøre dette, samt datere og signere klagen, kan du notere dette i din klage.

Når du har fylt ut klageskjemaet, må du levere det til forbrukermyndighetene i regionen der bedriften ligger.

I de fleste tilfeller er det mest praktisk å levere det til et kommunalt OMIC-kontor (Oficinas municipales de información al consumidor – forbrukerkontor), men du kan også levere klageskjemaet til regionens forbrukermyndigheter.

Du kan gjøre dette personlig, via post eller via internett, avhengig av regionen. Det er som regel best å møte opp personlig og med en tolk.

Du finner en grei oversikt over ulike kommunale forbrukerkontorer på denne siden.

Og på denne siden finner du en oversikt over de regionale forbrukermyndighetenes kontorer.

Hva skjer så?

Etter at du har levert inn et klageskjema i Spania, vil forbrukermyndighetene i regionen behandle din klage.

De vil kontakte bedriften du har klaget på og forsøke å megle mellom dere for å finne en løsning som tilfredsstiller begge parter.

Ikke alle klager fører frem, og forbrukermyndighetene undersøker heller ikke klager de mener er åpenbart grunnløse.

Du blir som regel informert om utfallet av klagen din via post.

Hvis det ikke er mulig å oppnå en minnelig ordning, kan du velge å ta saken videre til domstolene.

Som regel får du svar innen noen uker eller måneder, avhengig av pågangen hos klageinstansen. Husk at du er i Spania, og at ting som regel tar lang tid.

Er du misfornøyd med utfallet av klagen, er neste skritt å gå til småkravdomstolen, Juzgado de Primera Instancia.

I så fall vil du trenge en advokat. Om du mener bedriften har gjort noe kriminelt kan du også politianmelde de.

Om du er medlem av en forbrukerorganisasjon, f.eks. OCU, kan du også kontakte de for ytterligere råd og hjelp.

Hvorfor klageskjemaet kan være effektivt

Mange bedrifter vil helst unngå å få en klagesak mot seg, da det kan føre til alt fra inspeksjoner til bøter og tidkrevende prosesser.

Derfor kan det ofte være nok å bare be om et klageskjema for å få bedriften til å endre sin holdning og tilby deg en bedre service.

Det viser at du kjenner dine rettigheter og ikke har tenkt til å la saken stoppe bare fordi en bedrift ikke gjør som du mener de skal.

Powered by Labrador CMS