Foto: Sunclass Airlines

Ble et døgn forsinket: –⁠ Helt på trynet

Dette har du krav på.

Publisert Sist oppdatert

Da Ving-passasjerene skulle fra Oslo til Gran Canaria med Sunclass Airlines på onsdag, tikket det stadig inn meldinger om ny avgangstid.

Som følge av tekniske problemer på Airbus A330-flyet, måtte til slutt Ving dele opp passasjerene for å få de ned til Gran Canaria.

Flyet som egentlig skulle dratt klokka 09 kom seg først avgårde mot Gran Canaria litt før i 18-tiden.

I alt ble avgangen nesten 7 timer forsinket ned mot Gran Canaria, og det skulle gå halvannen time før passasjerene fikk beskjed om forsinkelsen.

– Jeg har ikke kommet meg etter den turen enda jeg. Det er noe av det verste jeg har vært med på. Det var helt på trynet, sier Gerd Pettersen til Canariavisen.

Og først og fremst går det på manglende informasjon fra Ving, mener hun.

– På flyet var det veldig god service. Vi fikk flere pledd, gratis vann, kaffe og likør. Alt var gratis. Det skal de virkelig ha. Men informasjonen var dårlig. Beskjeden om teknisk feil kunne godt ha kommet klokka ni. Folk var irriterte,sier Pettersen.

– Men kapteinen vi hadde har jeg aldri hatt makan til. Han var bare helt enestående. «Nå har dem dratt meg ut av godstolen min», sa han spøkefullt, og når vi kom frem til Gran Canaria sa han at han ikke fikk barbert seg engang, ler hun, og legger til at det burde vært flere slike kapteiner.

Rett før klokka 13 fikk passasjerene beskjed om at de kom til å bli delt opp på to fly. En gruppe skulle få reise klokken 15, den andre klokka 18. De fleste barnefamiliene ble sendt med den første avgangen.

Et døgn forsinka

For passasjerene som skulle hjem ble det et helt døgn forsinkelse.

– Vi ble nesten et døgn forsinket. Vi skulle ha letta i tretiden på onsdag, men lettet først klokka tre på torsdag, forteller Erna Ausland til Canariavisen.

Hun og reisefølge ble til slutt innlosjert på Sunwing-hotellet i Arguineguín.

– Da ble vi ble kjempefornøyde. Der var det bare luksus. Vi fikk velkomstdrink, flott kveldsbuffét og frokost før vi reiste. Men det tok fire-fem timer før vi kom dit, sier Ausland.

Hun gir Ving skryt for god informasjon på Gran Canaria, selv om ting tok lang tid.

– Jeg er veldig glad for at jeg reiste med et reiseselskap så jeg slipper å ordne og styre selv.

Ving beklager

Country Manager i Ving Norge, Marie-Anne Zachrisson, beklager overfor passasjerene som ble rammet.

– De skulle selvfølgelig fått beskjed så fort vi visste at vi ikke kunne lette. Ofte er årsaken at man ikke vet. Det var en periode den første timen hvor vi var usikre på om vi kunne komme avgårde raskt. Men å få beskjed før flyet skal gå er jeg helt enig i at er viktig. Det får jeg bare beklage, sier hun til Canariavisen.

Marie-Anne Zachrisson er sjef for Ving i Norge. Foto: Ving
Marie-Anne Zachrisson er sjef for Ving i Norge. Foto: Ving

– De som skulle ut var på jo flyplassen så de hadde en veldig trist dag på Gardermoen. Å bare sitte å vente når du har ferie foran deg og lengter ned, det er trist, sier Zachrisson.

Hun er likevel glad for å høre at forpleiningen på Gran Canaria og servicen om bord ble satt pris på.

– Dette er et kjempeeksempel på at det å reise med pakkereise betyr at man har en operatør som har ansvar og bruker krefter på å tilrettelegge. Så de fikk forhåpentligvis noen fine timer på Gran Canaria. Men forsinkelser er aldri morsomt når de blir i underkant av et døgn.

Hun legger til at de positive tilbakemeldingene er noe hun også skal bringe videre.

– Det er en kommentar jeg har hørt mange ganger før, at noen om bord skaper god stemning og forsøker å lette på humøret, forklare hva som har skjedd og svare på spørsmål. Det har vi fokus på når man flyr med Ving, avslutter hun.

Kan ha rett på kompensasjon

Om du blir utsatt for slike forsinkelser, kan du ha rett på kompensasjon etter EU-reglene. EU-reglene for kompensasjon ved forsinkelse gjelder for alle flyvninger innenfor EU og EFTA, inkludert Norge, Island og Sveits. Reglene gjelder også for flyvninger fra og til land utenfor EU.

For å ha krav på kompensasjon, må flyvningen være forsinket med minst tre timer ved ankomst til bestemmelsesstedet.

Du kan lese mer om dine rettigheter hos Forbrukerrådet.

Kompensasjonen er fastsatt etter standardiserte satser, som avhenger av lengden på reisen.

For flyvninger opptil 1500 km er satsen 250 euro, for flyvninger mellom 1500 og 3500 km er satsen 400 euro, og for alle øvrige flyvninger er satsen 600 euro.

Kompensasjonen gjelder alle reisende med egen billett, uavhengig av om de har lidd noe økonomisk tap.

For å kreve kompensasjon, må du kontakte flyselskapet skriftlig og oppgi informasjon om reisen, billetten og forsinkelsen.

Hvis flyselskapet avviser kravet ditt eller ikke svarer innen rimelig tid, kan du klage til flyklagenemnda eller pakkereisenemnda, avhengig av hva slags reise dere har vært på.

Du har ikke krav på kompensasjon hvis årsaken til forsinkelsen skyldes ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått, selv om alle rimelige tiltak var blitt truffet. Eksempler på slike omstendigheter er dårlig vær, streik, sikkerhetsproblemer eller politisk uro.

Powered by Labrador CMS