Arkivfoto fra fjorårets Pride-festival på Yumbo-senteret i Playa del Inglés. Foto: Canary4stock/Shutterstock

Butikkeiere raser etter Pride-festival

– Bare tull, sier en butikkeier.

Publisert Sist oppdatert

Butikkeiere i Yumbo-kjøpesenteret, som tradisjonelt har vært vertskap for byens store Pride-festival, melder om dramatisk nedgang i salget under årets arrangement.

Noen opplever en svikt på mellom 40 og 55 prosent sammenlignet med 2023.

Flere beskriver årets Pride som svak, både med tanke på antall besøkende og inntekt.

– Det kommer færre og færre engelskmenn, som pleide å bruke mest penger. Nå kjøper de kanskje noe for 10-15 euro. Det er bare tull, sier eieren av en basarbutikk.

Misnøyen rettes mot at Pride-arrangøren setter opp et 3,5 meter høyt gjerde som stenger for butikkene, samt at paraden skapte kaos i området.

De mener også at for mye fokus på elektronisk musikk og private arrangementer ekskluderer et bredere publikum.

– Pride er kun god butikk for arrangørene, de har ekskludert oss alle, sier en av butikkeierne.

De etterlyser tiltak for å få Pride tilbake på sporet, og mener den har blitt en musikkfestival for nasjonal turisme istedenfor et 10-dagers arrangement for europeiske besøkende.

Uenig

Direktøren for Maspalomas Pride, Fernando Ilarduya, er uenig i kritikken.

Ifølge Ilarduya har oppslutningen om festivalen faktisk økt med 40%.

– Siden festivalen sluttet har jeg kun mottatt gratulasjoner, både fra deltakere og andre involverte, uttalte han nylig.

– Ledelsen i kjøpesenteret gratulerte meg for program og sikkerhetstiltak, og understrekte at 99 prosent av forretningene i Yumbo hadde hatt stor suksess under Pride.

Han sier han har hatt møter med noen av de misfornøyde butikkeierne.

– Jeg har gitt dem mine innspill og foreslått måter de kan få virksomheten til å blomstre under Pride, på lik linje med resten av Yumbo. Det finnes alltid måter å nå dette publikummet på, man må bare vite hvordan, sier han.

For å imøtekomme forretningene utenfor det avsperrede området på hovedplassen, ble det i år installert to store skjermer på høye tårn midt på plassen.

Ilarduya mener også at avsperringen, som ifølge ham ikke var helt lukket, var nødvendig for å garantere bedre sikkerhet og adgangskontroll.

– Dette var en prioritet basert på en sikkerhetsrapport. Folk som kom inn på området fikk ikke ta med seg farlige gjenstander, understreker han.

Kritikken på for mange private arrangementer avfeier han med at årets Pride faktisk hadde færre arrangementer utenfor Yumbo enn tidligere.

– Pride tilhører hele Maspalomas, ikke bare Yumbo. Det er mange arrangører over hele kommunen som tjener på denne typen arrangementer, sier han, og peker på at flere hoteller blant annet arrangerer bassengfester.

Ilarduya avviser også påstanden om at Pride har fokusert på nasjonal turisme.

– Det gir ingen mening. Vi har data fra sosiale medier, statistikker på våre nettsider, i tillegg til henvendelser til turoperatører og overnattingssteder. Vi vet at hotellene var fulle fra 2. til 12. eller 14. mai, sier han.

Han innrømmer at Pride har klart å tiltrekke seg flere nasjonale besøkende, men understreker at publikum kommer fra hele verden.

– Vi er en global begivenhet. Andre arrangementer prøver faktisk å ligne på vår Pride, for det er en suksess i dag, avslutter han.

Arrangøren melder om over 300

000 besøkende og 150 millioner euro i inntekter under årets festival.

Allerede nå forberedes neste års Pride, som skal finne sted fra 1. til 11. mai 2025.

Powered by Labrador CMS