Foto: Prensa Libre

Får betalt under 30 kr per tur

Til tross for flere rettskjennelser presses hundrevis av leveringsbud på Kanariøyene til å jobbe som selvstendig næringsdrivende. Det får de såvidt betalt for, og utstyret må mange betale for selv.

Publisert Sist oppdatert

Har du bestilt noe fra apper som Uber Eats og Glovo i Spania, vet du hvor praktisk det kan være.

For en slikk og ingenting kommer noen kjørende med mat eller dagligvarer, og alt du trenger å gjøre er å bestille i appen.

Bryter loven

Men disse sjåførene tjener såvidt nok til å holde seg på bena, har nesten ingen rettigheter og tvinges til å jobbe som selvstendig næringsdrivende, til tross for at spansk høyesterett mener praksisen er ulovlig.

Det mener også spanske politikere, som innførte «leveringsbudsloven» 12. august 2021. Denne krever at budene skal anses som ansatte i selskapet, og dermed ha rett til å organisere seg, rett på sykelønn og utbetaling om de blir skadet på jobb.

To år senere har de store selskapene praktisk talt ignorert både regjeringen og høyesterett.

At de fikk nedsatt betaling til 2,50 euro (under 30 kroner) per tur under pandemien, hjelper ikke på situasjonen til de rundt 200 sjåførene som tvinges til å operere som selvstendig næringsdrivende på Kanariøyene.

Denne prisen har ikke blitt justert opp siden da, ifølge La Provincia.

Lucía gir seg ikke

Da Lucía kom til Kanariøyene fra Venezuela for fem år siden, prøvde hun først lykken som servitør i hotellbransjen.

Annonse: Lurer du på hva din kredittscore er? Sjekk det gratis hos Defero.

Kontrakten hun ble tilbudt sa skriftlig at hun skulle jobbe 40 timer i uken. 40 ble til 90 og lønna strakk ikke til. Lucía orket ikke mer.

Noen hun kjente fra hjemlandet nevnte leveringsbud som en mulighet for å få litt uavhengighet.

– Hva annet kunne jeg gjort enn å gå inn i en av de oppstartsbedriftene? Det finnes ikke flere jobber for oss, sier hun til La Provincia.

Etter årevis som leveringsbud er Lucía kjent for å være en høylydt forkjemper for sjåførene. Det har hun også blitt straffet for av selskapene som leverer disse tjenestene.

– Selvstendighet eksisterer ikke

– Vi er ikke selvstendig næringsdrivende. Vi er falske selvstendig næringsdrivende. Det er leveringsselskapet som koordinerer arbeidet som utføres av hvert bud og setter satsene deres, så selvstendighet eksisterer ikke, sier hun.

Dette har også høyesterett i Spania sagt flere ganger, først i en sak mot den populære leveringstjenesten Glovo i 2020, og senere mot Deliveroo i 2021.

Lucía anslår at det på øyene er minst 200 bud som fortsetter å jobbe som selvstendig næringsdrivende for selskaper som Glovo og Uber Eats, selv om domstolene altså har sagt at dette er ulovlig.

– Men tallet må tas med en klype salt, fordi antallet personer som registrerer seg i appene varierer hver dag, påpeker Lucía til La Provincia.

Må betale for eget utstyr

Mange av budene må, i tillegg til den lave prisen per tur, betale både avgift for å være med i appen og for utstyret de bruker i jobben – utstyr som bærer selskapenes logo.

Francisco Javier Velasco, sekretær i Forbundet for servicetilbydere i Arbeidernes Fellessammenslutning (CCOO) på Kanariøyene, bekreftet at de har mange saker fra leveringsbud om hvem som skal betale for utstyret.

Annonse: Få lavest mulig rente på lånet: Sammenlign over 20 banker hos Axo Finans.

De får også inn mange saker om forebyggende tiltak, noe det angivelig er mangler på hos selskapene.

Når det gjelder de selvstendig næringsdrivende, kan ikke fagforeningene gjøre stort annet enn å presse på for at arbeidstilsynet i Spania skal foreta flere kontroller og behandle saker raskere, påpeker Velasco.

Straffes når de streiker

For de «ansatte» er ikke pressmidler som streik og demonstrasjoner realistiske virkemidler. Det har de forsøkt før.

Lucía forsøkte å lede en boikott mot et av leveringsselskapene i 2020.

En hel dag ble de kanariske budene enige om å holde applikasjonen aktiv, men ikke akseptere noen bestillinger, noe som innebar at selskapet mistet så å si alle inntektene den dagen.

Selskapet fant imidlertid ut hvem som stod bak. Dermed ble kontoen til Lucía stengt i flere måneder.

Fraskriver seg ansvaret ved ulykker

Fagforeningen CCOO har også tatt til orde for at ulykker som skjer mens budene jobber, må dekkes som arbeidsulykker.

I dag må både fagforeningene, det spanske arbeidstilsynet og trafikkmyndighetene sammen kjempe mot selskapene, hver gang noen skader seg på jobb og krever sin rett.

Vanskelig å få støtte

Men hvis det ikke rapporteres, godkjenner selskapene knapt nok sykemelding i 30 dager, uansett hva legene sier.

Da Lucía falt av sykkelen og slo ansiktet i asfalten, fikk hun ordre fra legen om å holde seg i ro i tre måneder.

Selskapet hun jobber for trakk seg imidlertid etter én måned, og nektet å gi mer i støtte.

Lucía fikk utbetalt mindre enn tusen euro av selskapet etter ulykken, og måtte sende inn store mengder dokumentasjon for dette.

Hun forteller til La Provincia at hun nå lengter etter dagen da selskapene faktisk begynner å følge loven. Men til det må politi, arbeidstilsynet og politikerne komme på banen.

Forsvarsløse mot ulykker og sola på øyene

I mellomtiden har sjåførene slitt seg gjennom en kraftig hetebølge med rekordhøye temperaturer flere steder på Kanariøyene.

For å forhindre at denne intense varmen påvirker arbeidere som er ute på gaten, ble et nytt lovdekret godkjent i mai i år, som stiller krav til forebygging av yrkesrisiko ved høye temperaturer.

Imidlertid frykter fagforeningene CCOO og UGT at leveringsselskapene som opererer på Kanariøyene, som Glovo og Uber Eats, ikke iverksetter tiltak for å beskytte arbeiderne.

Budene jobber som regel fra scootere eller sykler, og mange gjør det i den stekende sola. Også ulykker forårsaket av dette må selskapene behandle som arbeidsulykker, mener Javier Velasco fra CCOO.

UGT har på sin side sett hvor lite selskapene gjør for å ta vare på sjåførene. De har selv valgt å lage en egen brosjyre om sikkerhet i varmen for budsjåfører.

Powered by Labrador CMS