
Flyskam kan ramme Kanariøyene
Direktøren for det kanariske flyselskapet Binter advarer mot opptil 100 euro dyrere billetter, hvis EU får det som de vil.
Direktøren i det kanariske flyselskapet Binter, Juan Ransden, advarer mot at «flyskam» kan ramme Kanariøyenes økonomi, dersom luftfarten ikke klarer å bli mer klimavennlige.
Les også:
Ny klimaskatt: – Fordømmer øygruppens økonomi til kollaps
Den største utfordringen for bransjen er den økonomiske, mener han.
– Kostnadene for avkarbonisering vil bli veldig store, påpekte han i sin presentasjon kalt «Flyskam – vi trenger fly», som han la frem i turistkommunen San Bartolomé de Tirajana på tirsdag.
Han trakk frem flere skrekkeksempler, som følge av nye miljøkrav og forventninger fra de reisende. Blant annet viste han til hvor mye det vil koste per passasjer å bytte til mer miljøvennlig drivstoff.
– Det vil koste minst 100 euro, og 50 euro mellom Kanariøyene. Hvis kostnaden blir 100 euro per passasjer, vil det føre til en kraftig nedgang i antall turister og derfor arbeidsplasser, advarer Ramsden.
Direktøren for det kanariske flyselskapet ser ikke lyst på fremtiden, hvis disse spådommene blir til virkelighet.
– De 16 millioner turister som kommer hadde ikke kommet hvis de ikke kan fly, og den kanariske økonomien hadde stoppet opp, sier han.
Han advarte også mot EUs ønsker om høyere avgifter for å fly.
– Det ser ut til at de ønsker at vi skal reise mindre, selv om de ikke sier det og at mindre CO2 slippes ut. Men hvis noen må reise til jobb eller dra til legen, kan ikke disse reisene reduseres, sier han, og fortsetter.
– Flytrafikken slipper ut mye mindre CO2 enn veitrafikk. Luftfarten står for bare 1,9% av CO2-utslippene og Binter tar grep for å redusere karbonavtrykket ytterligere.