
Kapteinen får krass kritikk
Ifølge ulykkeskommisjonen skal kapteinen på Bentago Express ha utført «den minst egnede» manøveren under dårlig vær, da ferga gikk på grunn 7. januar 2021 i Agaete.
Ulykken førte til en dramatisk redningsaksjon for å få passasjerene av ferga, etterfulgt av flere dagers innsats for å hente ferga inn til land.
Årsaken var kraftig vind i området da ferga skulle legge til, der manøveren kapteinen forsøkte seg på feilet.
I tillegg til kritikken av kapteinen, kom ulykkeskommisjonen også med anbefalinger om å forlenge piren i Agaete og mer restriktive rutiner under dårlig vær.
Den minst egnede manøveren
Ifølge kommisjonens rapport var manøveren kapteinen utførte helt ulik den andre kapteiner i selskapet vanligvis benyttet, og «den minst egnede» i situasjonen.
Kapteinen skal ha valgt å gå inn «på skrå i forhold til havna, slik at han måtte snu ved tuppen av denne. Det anses som tryggere å gå parallelt inn med havna, slik de fleste kapteiner på samme fartøy gjør», står det å lese i rapporten.
Rapporten understreker at kapteinen var langt fra noen nybegynner, etter å ha lagt til ved Agaete-havna hele 536 ganger tidligere, siden juli 2017.
For dårlig infrastruktur
Til tross for kapteinens uvanlige manøver, konkluderte kommisjonen også med at infrastrukturen i havna ikke er god nok for denne typen skip. «Innseilingen er for smal til å manøvrere skip på denne størrelsen på en trygg måte», står det i rapporten.
I tillegg til kritikken mot kapteinen, stiller ulykkeskommisjonen også spørsmål ved selskapets handlinger. Etter ulykken var det ikke noe å hente fra skipets «svarte boks», som skal lagre informasjon som kan være avgjørende i etterforskningen av slike ulykker. Fred Olsen har ikke overlevert noen slik informasjon, til tross for at selskapet er pålagt å gjøre dette.
Til tross for drivstofflekkasjer fra skipet etter ulykken, klarte opprydningsmannskaper å stoppe dieseloljen fra å spre seg over store områder.