
Må skrotes innen tre år
Modeller uten dette må skrotes innen 2027.
Den spanske trafikkdirektoratet (DGT) innfører betydelige endringer i regelverket som styrer bruk av elektriske sparkesykler.
Med start fra januar, implementerer DGT nye trafikkforskrifter som en del av sin årlige oppdatering.
De nye forskriftene fokuserer på to hovedområder: strukturelle krav til sparkesyklene og bruken av dem.
Når det gjelder struktur, fastsetter DGT detaljerte betingelser som elektriske sparkesykler må oppfylle for å kunne brukes i 2024.
Disse standardene definerer ting som at personlige elektriske kjøretøy må ha et eller flere hjul, kapasitet for maks én passasjer, være drevet av en elektrisk motor med en maksimal hastighet mellom 6 og 25 km/t, og oppfylle flere tilleggskrav som bremssystemer, synlighetsmerker, lys og varemerke, blant andre.
Fra 22. januar 2024, vil selgere av elektriske sparkesykler være pålagt å gi kjøpere et sertifikat for eierskap, som vil fungere som en garanti for minimumskvalitet og holdbarhet.
Sparkesykler kjøpt før denne datoen kan brukes frem til 2027 uten sertifikatet, men etter dett vil de ikke lenger kunne brukes lovlig. Alle sparkesykler som altså er solgt uten et slikt sertifikat, må skrotes innen den tid.
DGT har publisert en liste over sertifiserte elektriske sparkesykkelmerker og -modeller som oppfyller alle kravene i manualen på sin nettside.
Når det gjelder trafikk, fastsetter forskriftene spesifikke regler, som for eksempel forbud mot å kjøre på fortau, riksveier, motorveier, eller i bytunneler.
Bruk av beskyttelseshjelm anbefales, og det er forbudt å kjøre med hodetelefoner, bruke mobiltelefoner under kjøring, og kjøre når du er påvirket av alkohol.