Grafikk: Gobierno de Canarias

Negative til nytt tog på Gran Canaria

Miljøgruppe mener bedre veier er det som skal til.

Publisert Sist oppdatert

Miljøplattformen Salvar Chira-Soria, som opprinnelig ble stiftet for å bekjempe byggingen av et nytt vannkraftverk sør på Gran Canaria, går nå hardt ut mot det planlagte toget mellom Las Palmas og Maspalomas.

De mener et tog med bare 11 stopp ikke kommer til å lønne seg, ifølge en uttalelse fra gruppen.

Fremfor et tog ønsker de at øyregjeringen skal forbedre eksisterende veinett på øya.

– Løsningen for et område med en så spredt befolkning er et nettverk av veier som lar folk forflytte seg innen rimelig tid, uansett hvor man bor, skriver de.

De ønsker dog ikke at det bygges mer motorvei, men at mindre veier vedlikeholdes og åpnes for å korte ned reisetiden på øya.

De peker på veier som er nedlagt, sperret eller i dårlig stand, som som fører til at folk velger å ta motorveien, fremfor den kortere ruta utenom GC-1.

Tidligere har også forskere ved universitetet i Las Palmas sagt at toget ikke vil lønne seg.

Med en lengde på 58 kilometer og 11 stopp, vil toget gå fra Santa Catalina-parken til Meloneras i sør.

Det er estimert at det vil ta rundt fire år å bygge togsporet, men at det kan ta vesentlig lenger tid fordi stasjon og spor i Playa del Inglés foreløpig bare er på tegnebrettet.

Budsjettet for konstruksjonen er nesten 1,5 milliarder euro, hvis man ser bort fra nødvendig ekspropriering av eiendom for å gjennomføre det.

Foreløpig er ikke finansieringen på plass, men både regjeringen på Kanariøyene og øyrådet på Gran Canaria jobber for å få penger til prosjektet av EU.

Powered by Labrador CMS