Risikerer bot for å kreve bindingstid

Telefónica, selskapet bak Movistar, er i hardt vær med spanske konkurransemyndigheter. 

En Movistar-ruter.
Publisert

Den spanske telegiganten Telefónica er igjen i trøbbel med konkurransemyndighetene – denne gangen for å ha krevd at kundene binder seg til TV-pakken deres.

Selskapets største merkevare er telekom-leverandøren Movistar. 

Det er Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia (CNMC), Spanias konkurransetilsyn, som nå gransker selskapet. 

Ifølge tilsynet kan Telefónica ha brutt gamle løfter de ga da de kjøpte opp TV-selskapet DTS tilbake i 2015.

Da fikk Telefónica lov til å kjøpe TV-selskapet – men bare hvis de fulgte visse regler for å unngå at de fikk for mye makt i markedet. 

Blant annet skulle de ikke gjøre det vanskelig for kundene å bytte leverandør.

Nå mener CNMC at Telefónica kan ha brutt disse reglene ved å kreve bindingstid på TVe, og det kan i verste fall ende med bot.

Selskapet selv har ikke kommentert etterforskningen. 

Tips oss

Har du tips til denne eller andre saker?

Send oss tips
Powered by Labrador CMS