Puerto Rico-stranda sør på Gran Canaria. Foto: Valery Bareta/Shutterstock

Skryter nordiske turister opp i skyene

– De kjenner oss veldig godt.

Publisert Sist oppdatert

Reisetall fra kanariske turistmyndigheter viser at Gran Canaria fortsatt er i en særstilling blant nordiske turister, noe Canariavisen skrev om tidligere denne uka.

Nordisk turisme til Gran Canaria har økt med 22,77 % i 2023 sammenlignet med samme periode i 2022. 462 205 passasjerer reiste fra et av de nordiske landene til Gran Canaria i løpet av årets første åtte måneder.

Satser tungt på norden

Og det er ingen tvil om at markedsføringsmaskinene går for fullt oppe i kalde nord i disse dager. Markedsføringsansvarlig for Gran Canaria i Skandinavia, Mercedes Trujillo, jubler over tallene.

– Norden er et viktig marked for Gran Canaria, og tallene peker oppover. Vi håper at vi havner på, eller til og med over 900

000 kunder i år. Hvis mulig vil vi komme over en million nordiske turister, sier Trujillo.

Det vil i så fall være en økning på 10% fra Norge, 9% fra Sverige og 8% fra Finland. Danskene, som har økt kraftig den siste tiden, vil derimot se en nedgang på 4%.

Skryter av nordiske turister

Han får støtte av markedsførerkollega Juan Fernando Suárez, som også jobber i Turismo de Gran Canaria. Der får nordiske turister skryt så det holder, spesielt for å være interessert i øyas natur og mat.

Fra venstre: Pablo Llinares, Pino León, Juan Fernando Suárez and Mercedes Trujillo.
Fra venstre: Pablo Llinares, Pino León, Juan Fernando Suárez and Mercedes Trujillo.

– De er veldig interessert i øyas natur og den vakre floraen og faunaen. For tiden ser vi også høy interesse for kanarisk mat, sier Suárez, som påpeker at den nordiske turisten også er veldig lojal mot øya.

– De kjenner oss veldig godt, har kommet hit i mange år, bruker mye penger og er veldig interessert i kunnskap om øya.

Teamet mener nordiske turister ser på ferien til øya mer som en nødvendighet, enn en luksus.

– Derfor kutter de gjerne ned på andre utgifter fremfor å gi droppe solfylte dager på Gran Canaria, mener Trujillo.

Vil tiltrekke seg yngre turister

Markedsføringsteamet er ikke i tvil om hvem de vil tiltrekke seg fremover nå. Begge er enige om at sportsinteresserte, yngre turister, med fokus på aktiv turisme, blir viktig fremover.

Den gruppa vil trolig foretrekke å reise på sommeren, og skal bidra til å øke antallet ytterligere i årene som kommer.

– I 2024 har vi som mål å oppnå tall lik de fra 2015, da det kom 910 000 turister, og 2016, da det kom 938 608. Det skjer ved å øke antallet om sommeren, få flere unge mennesker hit og arbeide for å øke forbruk og kvaliteten på kundene. Det er det vi virkelig prioriterer, kan Trujillo avsløre.

Powered by Labrador CMS