Orange har blitt hacket. Foto: Shutterstock

Store internettproblemer for Orange-kunder

Hacket.

Publisert Sist oppdatert

  Kortversjonen

  • Internettleverandøren Orange har blitt hacket. 
  • Det har ført til at mange kunder mistet tilgangen til internett denne onsdagen. 
  • Selskapet bekrefter at de ble hacket, men sier ingen kundedata er lekket. 

Telefoneselskapet Orange har hatt store tekniske problemer onsdag ettermiddag, som påvirker kunder over hele Spania. Det bekrefter selskapet i sosiale medier.

– Vi jobber med å gjenopprette tjenesten så raskt som mulig, opplyser Orange.

Ifølge selskapet har noen kunder allerede fått tilbake nettet, mens det forventes at alle problemer skal løses innen kort tid for resten av kundene, opplyses det.

Hacket

Problemene oppstod etter at en hacker brøt seg inn i selskapets såkalte RIPE-konto.

Derfra kunne hackeren endre Border Gateway Protocol-informasjonen, som praktisk talt er et slags «veikart» for hvor informasjon skal sendes på nettet.

Hackeren, som går under kallenavnet «Snow», publiserte senere skjermbilder som dokumenterer hackingen på sin X-konto, med tilbud om at Orange kunne kontakte hackeren for å få den nye innloggingsinformasjonen.

Her twitrer hackeren med skjermbilder som angivelig beviser at de har hacket RIPE-kontoen til Orange:

@orange_es Meow meow meow! I have fixed your RIPE admin account security. Message me to get the new credentials :^) pic.twitter.com/NKFFDWb0Ec

— Snow (@Ms_Snow_OwO) January 3, 2024

Bekrefter hackingen

Orange har bekreftet på X at de ble hacket:

– Orange-kontoen hos IP-nettverkets koordinasjonssenter, RIPE, har blitt hacket. Dette har ført til problemer med tilgangen for enkelte av våre kunder. Tjenesten er praktisk talt gjenopprettet, skriver Orange.

I et annet innlegg understreker selskapet at ingen kundedata har blitt lekket, og at dette kun har påvirket selve tilgangen til internett.

Sikkerhetseksperter har imidlertid uttalt til nettstedet BleepingComputer, at de tror Orange ikke brukte tofaktorautentisering på sin RIPE-konto, og at hackeren trolig har brukt denne svakheten for å komme seg inn på kontoen.

Kundene raser

Det har gått varmt i kommentarfeltene på sosiale medier denne onsdagen, etter at flere kunder har rast fra seg.

– Jeg ringer og de påstår at jeg har en feil. Seriøst. Det er de som har en feil. Jeg gjorde feilen å bruke orange både på hjemmenettet og telefonen min. Det skal jeg snarlig rette på, skriver en bruker.

– Jeg kom hit for informasjon som burde være tydelig og i front fordi vi ikke har tilgang til noe. Det jeg finner er propaganda om «den beste WiFi-opplevelsen», skriver en annen bruker som legger til at de krever kompensasjon.

Powered by Labrador CMS