
Wizz Air avvikler innenriksruter i Norge: - Ikke økonomisk bærekraft
Ifølge en britisk luftfartsanalytiver skal Wizz Air stenge basen sin på Oslo Gardermoen fra 14. juni.
- Jeg kan bekrefte at Wizz Air avslutter alle sine innenriksflyvninger i det norske markedet og noen internasjonale flyvninger fra 14. juni. Avgjørelsen er tatt basert på en økonomisk og kommersiell vurdering. Selskapet flytter kapasitet til andre markeder, sier pressesjef i Wizz Air, Andras Rado, til Canariavisen.
Også Dagens Næringsliv har omtalt saken.
Det var en britisk luftfartsanalytiker som sprakk nyheten på Twitter i går, fredag.
Blant rutene som ryker er også Spaniarutene til Alicante og Gran Canaria fra Oslo Gardermoen.
I tillegg til å stenge basen sin på Gardermoen slutter Wizz Air også å fly fra Alta, Harstad-Narvik og Kirkenes.
- De siste syv månedene har vist oss at det er ikke økonomisk bærekraft i det norske innenriksmarkedet på en kommersiell basis mens alle andre selskaper får redningspakker, og derfor ikke opererer på markedsvilkår. Derfor bestemte Wizz Air seg for å flytte kapasiteten til markeder der forholdene ikke blir forvrengt av proteksjonistiske interessenter, og hvor reisende kan oppleve ekte konkurranse og lave priser, forteller Rado.
Forlater ikke Norge helt
Han understreker overfor Canariavisen av Wizz Air ikke forlater Norge, selv om de nå legger ned basen sin og dropper innenriksruter.
- Wizz Air forlater ikke Norge. Selskapet vil beholde god kapasitet for å frakte reisende inn og ut av landet. Wizz Air vil fortsette å tilby nordmenn lave priser på Europas yngste og mest bærekraftige flyflåte, og samtidig frakte turister til de mange attraktive destinasjonene som Norge har å tilby, sier han.
- Ikke en del av planen
Flyanalytiker i WinAir AS, Hans Jørgen Ælnes, tror det at Norwegian nå ser ut til å overleve er en av grunnene til at Wizz Air nå trekker seg ut.
- WizzAir har i utganspunktet ikke fått muligheten til å sette opp en innenlands operasjon som de hadde planlagt. Først og fremst grunnet Covid-19-situasjonen og begrensingene på reise. I tillegg overlever Norwegian og det var nok ikke en del av planen til WizzAir og har garantert påvirket beslutningen til WizzAir, forklarer Elnæs til Canariavisen.
Champagnen sprettes hos konkurrentene
Han tror det er høy stemning hos konkurrentene nå.
- Jeg tror at champagnen sprettes i møterommene til både Norwegian og Flyr i dag, når denne nyheten om atWizzAir l egger ned i Norge ble bekreftet, sier han.
Kontroversielt selskap
Wizz Air laget liv i mediene da de la ut billetter til Gran Canaria fra mai i år, med priser helt ned i 289 kroner én vei.
I tillegg til strenge coronarestriksjoner og reiseråd har det ungarske lavprisselskapet også møtt motbør fra norske toppolitikere og selskaper. Mange mener Wizz Air bidrar til sosial dumping, og selveste Erna Solberg har sagt hun vil boikotte selskapet.
Oppdatering:
Vi skrev først at Wizz Air dropper Norge. Dette er ikke riktig. Ifølge kalenderen skal de fortsatt fly til destinasjoner i Europa fra Norge, men dropper sin innenrikssatsing i Norge og legger ned basen. Denne nedleggelsen ser også ut til å ramme en del ruter i Europa, inkludert Gran Canaria og Alicante i Spania.