Datoen nærmer seg
Snart kan dette gi høye bøter.

Fra 1. januar 2026 må alle elsparkesykler og elsykler på Kanariøyene ha ansvarsforsikring.
Kravet kommer etter en ny lov som gjennomfører et EU-direktiv, og gjelder også for andre lette kjøretøy som hittil har vært unntatt.
Forsikringen koster mellom 20 og 50 euro i året, avhengig av dekning.
Uten gyldig forsikring risikerer eieren en bot på opptil 1 000 euro.
Ifølge bransjeorganisasjonen Ampecan finnes det allerede over 300 000 elsparkesykler på Kanariøyene, og antallet vokser med rundt 14 000 nye i året.
Problemet er at svært få eiere vet at forsikringskravet nærmer seg.
– Vi opplever at det nesten ikke finnes informasjon om dette, sier Antonio Sedano, leder i Ampecan.
Han peker også på at det offentlige registeret over små elektriske kjøretøy, som DGT skal opprette, ennå ikke er på plass.
Alle sparkesykler skal registreres innen 2. januar 2026, men detaljene er fortsatt uklare.
En annen viktig dato er 21. januar 2027. Da blir det ulovlig å bruke elsparkesykler uten offisiell godkjenning fra spanske trafikkmyndigheter.
Allerede i 2024 ble salget av ikke-godkjente modeller stoppet, men de som var kjøpt før den tid kan brukes i en overgangsperiode på tre år.
I dag anslås det at rundt 60 prosent av elsparkesyklene på veiene ikke er godkjente.
Godkjente modeller har blant annet sperrer som hindrer motorene i å kjøres over 25 km/t, bedre lys, bremser og dekk som oppfyller sikkerhetskrav.