EU fryser bot for ulovlige håndbagasjegebyrer

Etter at Norwegian og Ryanair anket gigantbot. 

ANKET: Norwegian og Ryanair anket gigantbot fra EU. Nå fryses bøtene frem til saken avgjøres.
Publisert

Spanske myndigheter har ilagt Norwegian og fire andre lavprisselskaper millionbøter for det som omtales som ulovlige praksiser knyttet til håndbagasje og setereservasjoner. 

Totalt er det snakk om bøter på 150 millioner euro – over 1,6 milliarder norske kroner – hvor Norwegian må punge ut med 1,6 millioner euro.

Det var det spanske forbrukerdepartementet som i fjor startet en omfattende gransking av blant andre Ryanair, EasyJet, Vueling, Volotea og Norwegian.

Bakgrunnen var at passasjerer må betale for tjenester som ifølge EU-reglene egentlig skal være inkludert i billettprisen.

Blant praksisene som har fått myndighetene til å reagere, er gebyrer for å ta med vanlig håndbagasje, ekstra betaling for å sitte sammen med reisefølge, og krav om betaling for utskrift av boardingkort. 

I tillegg skal enkelte av selskapene ha nektet å ta imot kontanter som betalingsmiddel – noe som heller ikke er lov i Spania.

Uenige i boten

Norwegian avviser at de har brutt regelverket, og har allerede varslet at de vil anke boten. 

- Alle våre kunder kan ha med seg håndbagasje som kan plasseres under setet samt ta med seg en liten pose fra free butikken om bord. Dette er inkludert i alle billettkategoriene våre. I tillegg kan man betale for å ha koffert i kabinhylla inne i flykabinen, sier kommunikasjonsdirektør Eline Hyggen Skari i Norwegian til Canariavisen. 

Eline Hyggen Skari er kommunikasjonsdirektør i Norwegian.

 Hun mener altså det er lov å ta betalt for en kabinkoffert. 

- Norwegian er opptatt av å tilby trygge og rimelige reiser, og vår bagasjepolicy gjenspeiler dette. Vi mener den er i samsvar med EUs regelverk og at den er avgjørende for å kunne håndtere vekt og begrenset plass om bord, sikre passasjersikkerhet og opprettholde punktligheten. Vi er sterkt uenige i den spanske avgjørelsen og har anket saken, sier Hyggen Skari. 

I Norwegian er reglene for håndbagasje lik i alle land selskapet opererer. 

Skari mener det blir utfordrende både for kundene og for de som jobber om bord å håndheve ett sett svært ulike regler som følge av den spanske boten. 

- Våre ulike billettkategorier gir kundene valgfrihet til å velge det som passer dem best. Dette vet vi kundene verdsetter, sier Hyggen Skari. 

Ryanair, som ble ilagt den desidert største boten på over 100 millioner euro, har kalt hele prosessen «grunnløs og ulovlig», og mener lavprismodellen deres blir angrepet av myndighetene.

Fryser bøtene

Denne uka kom det dessuten en ny vending i saken. En domstol i Madrid har besluttet å suspendere bøtene midlertidig, i påvente av en endelig rettslig avgjørelse. 

Beslutningen kom etter at både Norwegian og Ryanair anket boten. 

For å fryse boten har flyselskapene måttet stille bankgarantier på til sammen 112 millioner euro, ifølge Reuters. 

Det betyr at saken langt fra er over, og utfallet kan få store konsekvenser for hvordan lavprisselskaper i Europa kan operere fremover. 

Samtidig har EU-parlamentet nylig tatt til orde for å forby gebyrer på håndbagasje, og Forbrukerrådet i Norge har også klaget Norwegian inn til EU-kommisjonen for det samme, ifølge E24.

Inntil videre må reisende fortsatt regne med å betale for bagasjen de tar med i kabinen. 

Dette er bagasjereglene per i dag

Dette kan du ha med deg i kabinen

Selskap Liten veske (under setet) Ekstra håndbagasje i hyllen Vektgrense Inkludert i laveste billettype?
SAS40 x 30 x 15 cm55 x 40 x 23 cm8 kgJa
Norwegian30 x 20 x 38 cm55 x 40 x 23 cm (LowFare+ og Flex)10–15 kgNei, kun liten veske med LowFare
Ryanair40 x 20 x 25 cm55 x 40 x 20 cm (kun med Priority)10 kgNei, kun liten veske med vanlig billett

Kilder: Ryanair, Norwegian, SAS

Hos Norwegian er det billettypen som avgjør hvor mye håndbagasje du kan ta med deg. 

Alle passasjerer har lov til å ta med én liten veske som får plass under setet foran – for eksempel en ryggsekk eller en veske med maks størrelse 30 x 20 x 38 centimeter. 

Arkivfoto av Norwegian-fly på Sola lufthavn.

Har du kjøpt en LowFare+- eller Flex-billett, får du i tillegg ta med en større håndbagasje som kan legges i bagasjehyllen. 

Denne kan være opptil 55 x 40 x 23 centimeter. Vekten er begrenset til 10 kilo for LowFare+ og hele 15 kilo for Flex. 

Hos SAS kan du ta med to typer håndbagasje – én liten veske som skal plasseres under setet foran deg, og én større som går i bagasjehyllen over. 

Arkivfoto av et SAS-fly.

Vesken under setet kan være en liten ryggsekk, håndveske eller laptopbag, og må ikke være større enn 40 x 30 x 15 centimeter, med maks kapasitet på 18 liter.

Den større håndbagasjen som legges i hyllen kan måle opptil 55 x 40 x 23 centimeter, men får ikke veie mer enn 8 kilo. 

Hos Ryanair får du kun ta med én liten veske i standardbilletten – for eksempel en håndveske eller laptopbag – som må få plass under setet foran deg. Denne kan ikke være større enn 40 x 20 x 25 centimeter. 

Et arkivfoto av et Ryanair-fly.

Ønsker du å ta med mer, må du betale ekstra. 

Med «Priority & 2 Cabin Bags» får du både den lille vesken og en ekstra håndbagasje på opptil 10 kilo, som kan legges i bagasjehyllen (maks størrelse 55 x 40 x 20 cm). 

Da får du også gå om bord før de andre. 

Trenger du enda mer plass, tilbyr Ryanair innsjekket bagasje på enten 10 eller 20 kilo – sistnevnte kan kjøpes i inntil tre kolli per passasjer.

Tips oss

Har du tips til denne eller andre saker?

Send oss tips
Powered by Labrador CMS