Kamp om bussrutene sør på Gran Canaria
Nå kan Global møte hard konkurranse.

Bussrutene fra Las Palmas til Maspalomas og Mogán regnes som selve gullkalven i kollektivtrafikken på Gran Canaria.
Nå står rutene foran økt konkurranse, når flere tunge aktører fra Europa gjør seg klare til å utfordre dagens operatør, Global.
Den franske transportgiganten Keolis har allerede etablert seg med egen direktør i Spania, og peker spesielt på rutene til sør som attraktive.
Selskapet har tidligere vist interesse for kollektivtrafikken i Las Palmas, og ser nå for seg en modell der bussdriften kobles til det planlagte Gran Canaria-toget – med økonomisk støtte fra EU og franske interesser i ryggen.
Også Ontime, som vokste seg store etter oppkjøpet av Socibus, har lagt Kanariøyene inn i planene.
Samtidig snuser portugisiske Barraqueiro, med 4 500 busser og 9 000 ansatte, på øyene.
De får følge av flere spanske selskaper med store vekstambisjoner: Mombus fra Galicia, Vectalia fra Valencia og Moventia fra Catalonia.
I tillegg har Globalvia sikret seg posisjon gjennom partnerskapet med britiske Go-Ahead.
Det er likevel ikke alle rutene som frister. Den virkelige kampen står om forbindelsene mellom Las Palmas, flyplassen og turistområdene i sør. Her er passasjergrunnlaget stabilt høyt – og inntjeningen solid.
Hvem som får rutene er imidlertid opp til Transportdepartementet på øya. Per i dag er ingen ruter lyst ut på anbud, ifølge den offentlige anbudsdatabasen Concursos Públicos.