Kamp om bussrutene sør på Gran Canaria

Nå kan Global møte hard konkurranse.

KAN FÅ KONKURRANSE: Flere store aktører vil ha de mest populære rutene til sørsiden av Gran Canaria.
Publisert

Bussrutene fra Las Palmas til Maspalomas og Mogán regnes som selve gullkalven i kollektivtrafikken på Gran Canaria. 

Nå står rutene foran økt konkurranse, når flere tunge aktører fra Europa gjør seg klare til å utfordre dagens operatør, Global.

Den franske transportgiganten Keolis har allerede etablert seg med egen direktør i Spania, og peker spesielt på rutene til sør som attraktive. 

Selskapet har tidligere vist interesse for kollektivtrafikken i Las Palmas, og ser nå for seg en modell der bussdriften kobles til det planlagte Gran Canaria-toget – med økonomisk støtte fra EU og franske interesser i ryggen.

Også Ontime, som vokste seg store etter oppkjøpet av Socibus, har lagt Kanariøyene inn i planene.

Samtidig snuser portugisiske Barraqueiro, med 4 500 busser og 9 000 ansatte, på øyene. 

De får følge av flere spanske selskaper med store vekstambisjoner: Mombus fra Galicia, Vectalia fra Valencia og Moventia fra Catalonia.

I tillegg har Globalvia sikret seg posisjon gjennom partnerskapet med britiske Go-Ahead.

Det er likevel ikke alle rutene som frister. Den virkelige kampen står om forbindelsene mellom Las Palmas, flyplassen og turistområdene i sør. Her er passasjergrunnlaget stabilt høyt – og inntjeningen solid.

Hvem som får rutene er imidlertid opp til Transportdepartementet på øya. Per i dag er ingen ruter lyst ut på anbud, ifølge den offentlige anbudsdatabasen Concursos Públicos.

Tips oss

Har du tips til denne eller andre saker?

Send oss tips
Powered by Labrador CMS