Krever svar etter to store nettutfall: – Den som vil ha dette milliardoppdraget må kunne gi oss trygghet

Øyregjeringen reagerer kraftig etter to alvorlige nettufall på Kanariøyene. 

Et arkivfoto fra nødsentralen på Kanariøyene.
Publisert

Etter to alvorlige avbrudd i telekommunikasjonen på under en måned, krever myndighetene på Kanariøyene nå strakstiltak fra Telefónica og resten av bransjen. 

Både internett og nødnummeret 112 har vært nede den siste tiden– og konsekvensene har vært store.

Som følge av nedetiden har øyregjeringen valgt å sette hele anbudet for sine telekommunikasjonstjenester på pause. 

Det skjer etter at store deler av øygruppen var uten telefon og internett i flere timer 28. april, samtidig som fastlandet ble rammet av et omfattende strømbrudd. 

Noen dager senere oppsto nye problemer – denne gangen ble nødnummeret 112 rammet, og ifølge regjeringen var det Telefónica selv som sto bak feilen.

Selskapet eier blant andre telegiganten Movistar. 

– Vi må vite hva som har skjedd, hvorfor det skjedde, og hvorfor vi er så avhengige av sentraler på fastlandet, sier Guadalupe González Taño, som er digitaliseringssjef i øyregjeringen på Kanariøyene. 

Kan føre til sanksjoner

Øyregjeringen har bedt om to separate rapporter fra Telefónica. 

Den første handler om hvorfor strømutfallet på fastlandet også tok ned nettet på Kanariøyene, selv om telefonsentralene egentlig skal ha egne nødaggregater.

Den andre omhandler det siste utfallet – som ifølge González Taño ikke skyldtes strømbrudd, men trolig var en intern feil hos Telefónica.

Dersom rapportene viser forsømmelser, kan det bli aktuelt med sanksjoner eller ansvarliggjøring av selskapet, ifølge øyregjeringen. 

PROBLEMER: Først falt nettet ut på grunn av strømbrudd i Spania. Så sviktet telefonsystemet til nødsentralen på Kanariøyene.

Vil ha flere leverandører

– Vi kan ikke være avhengige av én aktør. Derfor fryser vi kontrakten og stiller nå nye krav, sier regjeringsråd Alfonso Cabello.

Han sier at det fremover skal stilles strengere krav til sikkerhet, reservekapasitet og beredskap, og at kontrakter ikke vil tildeles uten garantier.

– Den som vil ha dette milliardoppdraget, må kunne gi oss trygghet, sier Cabello.

Planlegger fiberforbindelse og flere operatører

Et annet tiltak er å koble provinsene Santa Cruz de Tenerife og Las Palmas sammen med en fysisk fiberoptisk linje, slik at nødnettet kan fungere bedre ved feil.

Samtidig jobbes det med en løsning der 112-systemet skal kunne drives av flere operatører, slik at tjenesten ikke blir helt slått ut ved feil hos én leverandør.

– Det handler om å minimere risiko og sikre samfunnskritiske funksjoner, sier Manuel Miranda, som har ansvaret for regional planlegging på øygruppen. 

Tips oss

Har du tips til denne eller andre saker?

Send oss tips
Powered by Labrador CMS