Lunken start på sommersalget

Nettbutikker og stram økonomi setter en demper på det store sommersalget. 

TREGT: Det har vært lite futt i starten på sommersalget.
Publisert Sist oppdatert

Fredag morgen åpnet dørene til sommersalget i flere av de store butikkjedene på Gran Canaria – men køene uteble. 

Der man tidligere kunne se ivrige kunder stå klare foran inngangen før åpningstid, var det denne gangen lite som minnet om salgsrush.

Både hos El Corte Inglés og i butikker tilhørende Inditex-gruppen, som Zara og Stradivarius, var det merkbart roligere enn før. 

Sommerens første salgsdager gikk rolig for seg, og handleområder som Mesa y López i Las Palmas og kjøpesenteret Alisios, var langt fra fulle.

Netthandel og svekket kjøpekraft

Flere faktorer ser ut til å spille inn. Mange husholdninger på Kanariøyene har fått svekket kjøpekraft, og prioriteringene har endret seg. 

Samtidig har netthandelen gjort det enklere å finne rabatter og spesifikke produkter hjemmefra, noe også kjedene selv har påpekt.

– De har ingen forpliktelser til miljøtiltak, arbeidsmiljø eller bærekraft, sier Alfredo Medina, generalsekretær i bransjeforeningen Asodiscan.

Samtidig mener han det er vanligere med en rolig start på sommersalget, sammenlignet med f.eks. det store vintersalget: 

– Det har vært som forventet, svakere enn vintersalget, noe som er vanlig, sier Medina. 

Og at mange handler på nett, gjenspeiles i pakketallene hos det spanske postvesenet Correos. 

Det anslås at over 140 000 pakker fra netthandel distribueres daglig på Kanariøyene, ifølge Correos. 

Tips oss

Har du tips til denne eller andre saker?

Send oss tips
Powered by Labrador CMS