MetroGuagua har kostet byen over 300 trær

Samtidig står flere av prosjektene nå stille.

MetroGuagua skal bli den nye kremtoppen i kanarisk kollektivtransport, men flere prosjekter står nå stille. Samtidig har over 300 trær måttet bøte med livet på grunn av prosjektet.
Publisert

Byggingen av MetroGuagua, den nye ekspressbussen i Las Palmas, har satt dype spor i bybildet. 

Over 300 trær har forsvunnet som følge av prosjektet de siste fem årene, viser tall fra kommunen. 

Ifølge kommunen er 312 trær blitt rammet av utbyggingen. 

Mange ble rett og slett hogd ned underveis i arbeidet, mens andre ble flyttet til nye steder i byen. 

De fleste av disse har imidlertid ikke overlevd flyttingen.

Tallene kommer etter at byen lenge har fått kritikk for manglende grøntområder og vegetasjon .

Blant de hardest rammede områdene er Hoya de la Plata og parken El Refugio, der 64 trær forsvant hvert sted. 

I palmelunden ved Club de Leones er 42 palmer borte, mens 35 trær – både palmer og fikener – er fjernet fra Blanco-parken ved Santa Catalina. 

Også prosjektområdet rundt Castillo de La Luz har kostet 31 trær.

I praksis står mange av byggeplassene nå stille, flere på grunn av tekniske problemer eller juridiske konflikter. 

I områdene der trærne tidligere sto, er det foreløpig ikke kommet noe nytt.

Flyttede trær har heller ikke klart seg særlig godt. Et eksempel er Hoya de la Plata, der trærne ble flyttet til Barranco Gonzalo. 

Ifølge kommunen har 90 prosent allerede dødd.

Ansvar for trepleie under byggingen ligger hos byens utbyggingsetat, ikke Park- og hagevesenet. 

Først når arbeidene er ferdige, kan trær igjen bli overtatt av de som normalt tar vare på dem.

Kommunen opplyser at det nå utarbeides en egen plan for å beskytte byens trær. 

Planen skal blant annet stille krav til bedre beskyttelse av stammer og røtter under anleggsarbeid, og strengere tiltak ved brudd på regelverket.

Tips oss

Har du tips til denne eller andre saker?

Send oss tips
Powered by Labrador CMS