Nye turistrekorder på Gran Canaria: - Beste noensinne

Turistråd Carlos Álamo praktisk talt sprudler etter nye rekorder. 

NYE REKORDER: Kvartalstallene får turistråden til å sprudle.
Publisert

Gran Canaria har lagt bak seg et historisk godt andre kvartal i 2025. 

Turistene la igjen nesten 1,18 milliarder euro på øya – en økning på hele 12,6 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Totalt besøkte 890 633 turister Gran Canaria i løpet av kvartalet, opp 11,2 prosent fra året før. 

De ble også værende litt lenger – i snitt 9,71 dager, mot 9,44 i 2024. 

Hver turist brukte i gjennomsnitt 1 324 euro under oppholdet, eller rundt 162 euro per dag.

– At vi klarer å vokse på toppen av et allerede historisk tall fra 2024 viser hvor solid og attraktiv Gran Canaria er som reisemål, sier turistråd Carlos Álamo i øyrådet. 

FORNØYD: Turistråd Carlos Àlamo i øyrådet er ikke i tvil: Gran Canaria er populær som aldri før.

Hotellene drar inn mest

Mesteparten av pengene havner i hotellenes kassapparat. 

Overnattingssektoren stod alene for nesten 541 millioner euro i omsetning, en økning på 16 prosent fra i fjor. 

I tillegg økte utgiftene som turistene hadde til «andre opplevelser» – alt fra restauranter til aktiviteter – med hele 24 prosent, til 347 millioner euro.

HÅVER INN: Hotellene på Gran Canaria håver inn på turistene, som legger igjen stadig mer penger.

Nordboere i kraftig vekst

Ser man på hvilke markeder som legger igjen mest penger, topper britene som vanlig listen med 302,7 millioner euro. 

Men der var det faktisk en liten nedgang på 0,59 prosent.

Tyskerne brukte 243,8 millioner (+11,1 %), mens spanjolene selv brukte 95,3 millioner (+15,4 %).

Nordiske turister overrasker

De største overraskelsene finner vi hos turistene fra Norden, som brukte 150 millioner euro i perioden. Det er nesten dobbelt så mye som i samme periode i fjor (+78,9 %). 

Vi brukte også betydelig mer på transport, med en vekst på hele 122 prosent.

Bedre fordeling av pengene

Álamo peker på at strategien om å spre inntektene utover flere markeder, løfte fram alternative opplevelser og få turister til å bruke mer penger utenfor de klassiske ferieområdene, nå gir resultater.

– Sammen med innsatsen fra privat sektor gjør dette at Gran Canaria nå kan vise til det beste kvartalet noensinne. Det gir også vekst i sysselsettingen på øya, sier han.

Tips oss

Har du tips til denne eller andre saker?

Send oss tips
Powered by Labrador CMS