Nytt spor i forurensningssaken: Kan skyldes industriutslipp

Fortsatt vet ingen sikkert hva som forårsaket miljøkatastrofen som førte til at rundt 2 600 tonn havabbor døde langs østkysten av Gran Canaria.

Strender måtte stenges fra nord til sør på Gran Canaria etter forurensning i vannet. Hvorfor det skjedde er fortsatt uavklart, over to måneder senere.
Publisert

To og en halv måned etter at fem strender i Telde ble stengt på grunn av alvorlig forurensning i havet, er alle igjen åpnet. 

Også flere strender i Gran Canarias turistområder måtte stenge

Nå er et mulig industriutslipp det siste tilskuddet til en stadig mer betent konflikt om hvem som har skylda. 

Ifølge kanariske myndigheter har over 50 rapporter, analyser og motrapporter ikke klart å fastslå om fiskedøden skyldtes feil ved et oppdrettsanlegg, eller et giftig utslipp via en undersjøisk avløpsledning. 

Strender stengt i 46 dager

Det tok 46 dager fra badeforbudet ble innført på Melenara-stranden 4. november til strendene Melenara, Salinetas, Aguadulce, Tufia og Ojos de Garza igjen kunne åpnes

Allerede i midten av oktober ble det meldt om en «ukjent substans» i havet nær oppdrettsanleggene til selskapet Aquanarias.

I ukene som fulgte døde store mengder fisk, og til sammen rundt 20 strender fra Telde til Mogán ble stengt.

Til tross for etterforskning fra påtalemyndigheten, prøver tatt av flere regionale og statlige etater og analyser utført av blant annet universitetet i Las Palmas, er årsaken altså ukjent. 

To hovedteorier – og et tredje spor

Myndighetene opererer med to hovedhypoteser, opplyser Miljødepartementet på Kanariøyene: 

Enten skal det ha skjedd en alvorlig feil i oppdrettsmerdene, som kun rammet fisken i anleggene – eller så har et giftig utslipp fra land nådd fram til anleggene via en undersjøisk utslippsledning og «brent» gjellene på fisken.

Nå etterforskes også et tredje spor: et mulig industrielt utslipp fra industriområdene El Goro og Salinetas. 

I Barranco de Silva er det dokumentert et hvitt, illeluktende utslipp som renner åpent ned mot kysten, der den kommunale utslippsledningen går ut i havet.

Melenara-stranda i Telde var en av strendene som måtte stenge.

Venter på Seprona-rapport

Det er Seprona, Guardia Civils miljøenhet, som etter oppdrag fra påtalemyndigheten skal konkludere i saken.

Mens Telde kommune og miljøorganisasjoner peker på oppdrettsanlegget som mulig årsak, fastholder Aquanarias at dødsfallet blant fisken skyldes forurensning fra land.

Selskapet har lagt fram en inspeksjonsrapport fra Kanariøyenes miljømyndigheter datert 15. oktober. 

Der skal det ifølge selskapet dokumenteres brudd på gjeldende krav til utslipp fra land til sjø, samt at ikke-godkjente industrielle avløp fortsatt er koblet til utslippssystemet i Barranco de Silva.

Manglende svar fra kommunen

Aquanarias hevder å ha sendt 21 formelle henvendelser til Telde kommune uten å få svar. 

I en omfattende rapport beskriver selskapet det de mener er manglende administrativ oppfølging, samtidig som fisken døde i anleggene.

– Hele miljøkrisen har i praksis blitt håndtert av oss alene, med egne ressurser, hevder selskapet.

Aquanarias anslår sine økonomiske tap til rundt 30 millioner euro.

Også miljøaktivistgruppa Salvar Chira-Soria har levert inn en egen anmeldelse til Seprona, der de ber om prøvetaking i Barranco de Silva og etterforskning av mulige industrielle utslipp.

I Barranco de Silva renner det ut en hvit, illeluktende væske. Den flyter ned til moloen i Salinetas. Det er her den undersjøiske utslippsledningen fra det kommunalt eide renseanlegget for avløpsvann starter.

Står om store penger

Hvis fiskedøden skyldes feil ved oppdrettsanlegget, vil selskapet selv kunne bli erstatningsansvarlig. 

Blant annet har feriekommunen Mogán varslet at de vil vurdere rettslige skritt mot den eller de som viser seg å være skyldige. 

Hvis årsaken derimot er et giftig utslipp fra land, kan regningen havne hos Telde kommune, avløpsoperatører og Kanariøyenes miljømyndigheter.

Samtidig har både miljøorganisasjoner og kommuner reagert på dårlig samordning under krisen, og peker spesifikt på departementene i øyregjeringen som hadde ansvar under krisen. 

Blant annet skal et av deres kjøretøy, en kontrollbåt, være ute av stand til å brukes når passatvinden blåser. Det gjør den som kjent store deler av året på Kanariøyene. 

Tips oss

Har du tips til denne eller andre saker?

Send oss tips
Powered by Labrador CMS