Slik opererer feriesvindleren: – Noe skurret
En rekke norske og svenske familier har blitt lurt av den samme mannen. Nå avdekker Canariavisen metoden som har fått flere til å gå i fella.

– Vi er så lei oss, sinte og skuffet over vår etterlengtede ferie, skriver Titti og Molly i Facebook-gruppa "Hyr av Svenskar på Costa Blanca".
De to svenske pensjonistene hadde gledet seg til ti dager i solen. 360 euro for leie virket som en veldig god pris, og kontakten med utleieren – en mann som kalte seg Magnus Johansson – hadde virket både ryddig og hyggelig.
Men da de ankom adressen de hadde fått, midt på natten, var det ingenting der. Ingen leilighet. Ingen vert. Og ingen svar.
– Vi forsøkte å nå ham på Facebook og Messenger, men han er ikke mulig å få tak i lenger, forteller de videre i innlegget.
De ble stående på gaten, uten bosted og uten mulighet til å kontakte han som hadde lovet dem bolig. Resten av ferien ble brukt på å finne et nytt sted å bo.
Det var først etterpå at de forsto hvor mange som hadde blitt lurt på lignende måte – og at personen bak angivelig har lurt en lang rekke skandinaviske ofre.
Kjent metode
Canariavisen har fulgt nettopp denne typen svindel over tid.
Metoden er forholdsvis enkel: svindlere stjeler bilder fra eksisterende boligannonser på nettet.
Deretter sørger de for at ofrene betaler inn et "depositum". Når offeret ankommer, står de uten bolig og uten kontakt med svindleren.
Flust av advarsler
I flere Facebook-grupper advares det mot en mann som bruker navn som Magnus Johansson, Tommy M TRT, Gunilla Johansson og Thom Jones.
Felles for alle disse identitetene er den samme e-postadressen og en nettside på plattformen Wix, hvor det formidles ferieboliger til utleie i Spania, Sverige og på Kanariøyene.
Reddet av magefølelsen
Solveig Holm (66) skulle egentlig tilbringe et par måneder på Gran Canaria sammen med mannen sin. Etter å ha lett lenge etter bolig, la hun ut et innlegg på nett.
Det var da hun ble kontaktet av en mann som kalte seg "Johan Tommy" som hevdet han hadde en nyoppusset, stor leilighet til leie – for bare 800 euro i måneden.

Canariavisen har lest alle meldingene frem og tilbake mellom de to.
"Johan Tommy" hevdet leiligheten ikke lå ute på nett, men var hans personlige bolig. Han ville leie den ut fordi han skulle pusse opp et hus hjemme i Sverige, skriver han til Holm.
Leiligheten skulle hun få leie på månedsbasis, med fri mulighet for fornyelse. Alle forespørsler, fra forslag om større TV til fri utsjekkingsdato, vaskemaskin og kjæledyr, ble møtt med positive svar.

Det virket for godt til å være sant. Flere ganger i løpet av samtalen terpet "Johan Tommy" på viktigheten av å booke raskt og betale 50 % av beløpet, for å sikre seg boligen med "rabatt for tidlig bestilling".
Og det var flere ting som skurret. Da Holm ba om referanser fra tidligere leietakere, gikk kommunikasjonen over på e-post.
E-postadressen var den samme som ble brukt overfor andre ofre, og med andre identiteter på utleier.
Der fikk hun flere e-postadresser som angivelig kunne gi slike referanser.
I e-postene roser «Maria Hansson», «Sture Johansson» og «Jan Björklund» både leiligheten og utleieren.

De beskriver den som moderne, fullt utstyrt, med god beliggenhet og enkel booking.
Men Solveig kjente igjen stilen og tonen.
Alle svarene var formulert påfallende likt, med nesten identisk oppbygging og de samme lovordene som "Johan Tommy" selv hadde brukt om leiligheten.
Referansene besvarte også flere spørsmål som kun hadde blitt stilt til utleier. Og alle svarene kom i løpet av få timer – på en søndag.
– Etter hvert ble mistanken min styrka, og jeg tenkte at jeg må prøve å få greie på det her. Det var noe som sa meg at det her skurra. Når jeg googlet han kom det opp at han var en svindler. Da ble jeg satt ut. Jeg blir så skuffa og redd. Hva skal man tro? Tør jeg å gå inn på noen avtale med noen, spør hun og fortsetter:
– Hvis noe er for godt til å være sant, så er det gjerne det.
Da Solveig begynte å konfrontere utleieren, skjedde det som ofte gjør i slike saker: hun ble blokkert.
Tapte 7000 kroner
Chris Torkildsen slapp ikke like lett unna som Solveig Holm. Da han oppdaget svindelen, hadde han allerede overført 600 euro, tilsvarende rundt 7 000 norske kroner, til en konto i Litauen.
Han skulle reise til Gran Canaria med sin tre måneder gamle baby.
Betalingen ble sendt til en bank i Litauen ved navn Paysera LT UAB, og kontoinnehaverens navn var oppgitt som Magnus Tommy Johansson.
Canariavisen har sett dokumentasjon på bankoverføringen og kontoinnehavers identitet.

Magnus Johansson benyttet samme e-postadresse i sin kontakt med de andre ofrene, til tross for at han gikk under flere ulike navn på sosiale medier.
Adresseinformasjonen som ble oppgitt i kommunikasjonen, pekte også mot Vilnius i Litauen.

Torkildsen ble først mistenksom da han ba om dokumentasjon på leiligheten, og fikk tilsendt en “lisens” fra Valencia-regionen på fastlandet – selv om boligen angivelig skulle ligge på Kanariøyene.
I kontakten mellom de to forsøkte likevel Magnus Johansson å holde fasaden.
Han tilbød blant annet å skaffe bilstol til babyen, og opptrådte som om alt var i orden, også etter at pengene var overført.
Senere beklaget han at han likevel ikke kunne skaffe bilstolen – til tross for at han må ha visst at familien ville ankomme uten sted å bo.
Da Torkildsen konfronterte ham med et innlegg fra Facebook der andre advarte mot samme navn, svarte Johansson kort:
– Kommer til å anmelde deg.
Kort tid etter ble Torkildsen blokkert.
Canariavisen har sett politianmeldelsen til norsk politi og kommunikasjonen mellom Torkildsen og Johansson.
Denne bekrefter at beløpet er sendt og at svindleren benyttet navn og konto knyttet til Magnus Tommy Johansson.
I anmeldelsen opplyser Torkildson også at Magnus Johansson, Johan Tommy og Tommy M Trt benytter samme e-postadresse. Denne e-posten er også oppgitt på nettsiden til M-T-R Holiday Rental.
Agder politidistrikt opplyser til Canariavisen at saken er henlagt grunnet manglende kapasitet.
Bruker falske referanser og fiktive navn
Andrea Strømsnes Albrethson er én av dem som har advart mot svindleren i flere Facebook-grupper.
Hun hadde selv kontakt med mannen på meldingsappen WhatsApp. Der gikk han også under navnet Tommy M Trt.

Andrea opplyser til Canariavisen at den mistenkte svindleren også har begynt å bruke navnet Thom Jones, og at hun sporet han opp på Google, der han opererer med en rekke ulike navn.
– Min mann pratet med han på telefon. Vi fikk en dårlig magefølelse og sa ellers takk. Dette luktet svidd, sier hun til Canariavisen.
Svindleren ga seg likevel ikke. I etterkant av samtalen sendte han meldinger der han blant annet skrev "hemska människor”, som på godt norsk kan oversettes til "forferdelige mennesker".
Andrea har selv vært offer for en lignende svindel tidligere – i Málaga.
– Jeg reiste ned med barn og kom frem til en adresse som ikke eksisterte. Det var ingenting der. Etter det har jeg vært litt mer obs, sier hun til Canariavisen.
Stjålne bilder
I Solveig Holm sitt tilfelle skulle leiligheten ligge i Calle La Lajilla i Arguineguín. Bildene som Holm mottok stemmer imidlertid ikke overens med noen boliger i den gata.
Blant annet ble det opplyst at leiligheten har egen hage, men ingen boliger i La Lajilla har en slik hage og bildene stammer ikke derfra.

Omvendt bildesøk med bildene Holm fikk tilsendt, gir imidlertid ingen resultater.
Canariavisen har også gjort et omvendt bildesøk på flere av boligene som listes opp på nettsiden til M-T-R Holiday Rental.
Ett av treffene ledet til en annonse for en feriebolig i Playa del Inglés, som formidles av selskapet Villa Grancanaria Investments S.L og som ligger i Grecia 2.
Canariavisen tok kontakt med selskapet, som bekrefter at de ikke kjenner til noen person ved navn Magnus Johansson, Johan Tommy, Tommy M TRT, eller M-T-R Holiday Rentals og at denne personen ikke har noen rettigheter til å leie ut boligen.

- Vi har ingenting med disse personene å gjøre. Dessverre er det lite vi kan gjøre, de bare tar bildene, limer de inn og lager slik et nytt hus, forklarer María Almeida Moreno i Villa Grancanaria Investments S.L.
Canariavisen lokaliserte også en bolig i Carrer de Magallanes i Llucmajor på Mallorca.
Et omvendt bildesøk med et av bildene fra M-T-R Holiday Rental sin nettside, viser at denne boligen tilhører en helt annen utleier på Airbnb.
Heller ikke denne utleieren har noen kjennskap til navnene Magnus Johansson går under, eller til M-T-R Holiday Rental.
- Jeg leier bare ut selv og kun via plattformer som Airbnb, sier han til Canariavisen.
Konto i Litauen
Ifølge nettsiden til M-T-R Holiday Rental leies det ut ferieboliger på flere populære reisemål – både i og utenfor Europa.
Blant stedene som nevnes er Gran Canaria, Marbella, Mallorca og Alicante i Spania, samt Kypros og Thailand, Sälen, Stöten og på Öland i Sverige.
Til tross for at både banken og Magnus Johanssons oppgitte bopel er i Litauen, oppgir han en adresse på Kypros på nettsiden sin.
En gjennomgang av adressen på Google Maps viser at det finnes både en klokkebutikk, et konsulentfirma, boliger og et minimarked i bygget, men ingen spor av noe utleiefirma.
Canariavisen har gjentatte ganger forsøkt å komme i kontakt med Magnus Johansson og M-T-R Holiday Rental. Vi har ikke fått svar på våre spørsmål.
– Svindel bør alltid anmeldes
Canariavisen har kontaktet Økokrim om hva norske forbrukere kan gjøre for å beskytte seg mot denne typen svindel.
Statsadvokat Anne Glede Allum i Økokrim sier at de ikke kan kommentere den konkrete saken, men kommer med generelle råd:
– På generelt grunnlag må man være på vakt og noe skeptisk når man opererer på nettet. Bruk bare anerkjente og godt etablerte nettsider og bruk betalingsløsninger som nettsiden tilbyr. Betal ikke direkte til selger med mindre du har sjekket f.eks. boligen og er sikker på at du får varen, sier hun til Canariavisen.
– En voldsom økning
Økokrim bekrefter at denne typen svindel har økt de siste årene:
– Vi ser en voldsom økning i antall bedragerier generelt, men kan ikke si spesifikt hvor stor økningen har vært i saker vedrørende boligsvindel.
Selv om svindleren befinner seg i utlandet, understreker Økokrim at norsk politi kan samarbeide med utenlandske myndigheter.
– Norsk politi samarbeider med utenlandske politimyndigheter og kan på denne måten identifisere, pågripe og straffeforfølge gjerningspersoner i utlandet som begår kriminalitet i Norge. Dersom kriminaliteten foregår i Spania, må man anmelde til spansk politi, forklarer Allum.
Hun oppfordrer alle som har blitt lurt, til å anmelde forholdet.
– Selv om en anmeldelse skulle blitt henlagt av politiet, kan den bli gjenåpnet på et senere tidspunkt. Anmeldelser inneholder verdifull informasjon for politiet både når det gjelder det forebyggende arbeidet i politiet og for eventuelle etterforskninger.
Reager raskt
Ved mistanke om svindel, er det viktig å reagere raskt:
– Om du oppdager at du har blitt svindla, ta umiddelbart kontakt med banken din og meld deretter saken til politiet på det stedet du er og har blitt lurt. I mange tilfelle klarer bankene å stoppe transaksjoner som er på vei til svindleren sin bankkonto, men det er da viktig at banken får beskjed så raskt som mulig. I anmeldelsen er det viktig å ta med all informasjonen du har, for eksempel nettside, kopi av bankoverførsel, telefonnummer til den du evt har pratet med osv.
Får ikke igjen på forsikringen

Hos de fleste forsikringsselskaper vil du ikke få igjen pengene dersom du blir lurt til å betale for en bolig som ikke eksisterer.
Det bekrefter kommunikasjonssjef i Gjensidige, Arne Voll, overfor Canariavisen.
– Vi har ingen dekning for at du har betalt for et hus eller leilighet som ikke eksisterer, sier Voll.
Han legger til at det heller ikke er dekning dersom du ankommer et bosted som viser seg å ha store mangler.
– Jeg kjenner ikke til at noen norske forsikringsselskaper har denne dekningen heller, sier Voll.
Han mener forbrukerne må være mer på vakt.

– Det er alltid risiko for at du har blitt lurt, så du bør gjøre undersøkelser og ta kontakt med andre som har lagt inn anmeldelser på stedet. Google personen eller firmaet. Har vedkommende ingen referanser, er helt usynlig på sosiale medier og lignende – styr unna.
Han peker også på at kredittkort kan gi en viss trygghet.
– Kredittkort er alltid lurt å bruke. De sikrer vel at du skal få varen du har betalt for, men her må dere sjekke med kortselskapene om vilkårene.
Gjensidige har ikke registrert noen økning i denne typen svindelsaker, men har likevel merket seg at det skjer ofte:
– Vi ser og leser stadig om personer, venner og familier som har blitt lurt og ikke oppdaget dette før det er for sent.
– Er leieprisen lav – veldig lav – i forhold til det generelle prisnivået, bør man være skeptisk og gjøre flere undersøkelser, avslutter Voll.