Snart blir det kjøreforbud for mange biler her

Innfører lavutslippssone sør på Gran Canaria. 

El-bil og miljøvennlig bil - illustrasjonsfoto.
ILLUSTRASJON: Her får kun de mest miljøvennlige bilene kjøre fra neste år.
Publisert

San Bartolomé de Tirajana kommune forbereder innføringen av sin første lavutslippssone (ZBE) i området rundt San Fernando i Maspalomas. 

Tiltaket kommer som følge av den spanske klimaloven, som krever at alle kommuner med over 50 000 innbyggere innfører slike soner for å redusere forurensning. 

Det nye tiltaket vil begrense tilgangen for forurensende kjøretøy til fem sentrale gater i San Fernando, blant dem deler av Avenida de Tejeda og Calle La Palma.

Kommunen har valgt dette området fordi det allerede har høy andel gågater og et høyt nivå av både luft- og støyforurensning, melder kommunen. 

Ifølge kommunen skal lavutslippssonen tre i kraft fra juli 2026, først med en prøveperiode. 

Fram til da skal det gjennomføres informasjonstiltak.

Kjøretøy uten miljømerke – eller med merking B og C – vil få forbud mot å kjøre inn i sonen på hverdager mellom klokken 08 og 20. 

Slik fungerer miljømerking av biler i Spania

For å kunne kjøre i lavutslippssoner i Spania uten å risikere bot, må bilene ha riktig miljømerking. Det er den spanske trafikkmyndigheten DGT som bestemmer hvilken kategori en bil havner i, basert på bilens alder, drivstofftype og utslipp.

Det finnes fire ulike merker, hvor de mest miljøvennlige – elbiler og hydrogenbiler – får blå etikett merket «0 Emisiones». Litt mindre miljøvennlige kjøretøy, som ladbare hybrider og biler som går på gass, får grønn og blå ECO-etikett. Vanlige bensin- og dieselbiler kan få grønn eller gul merking (C og B), mens eldre kjøretøy uten moderne utslippsstandarder ikke får merking i det hele tatt – og får dermed heller ikke lov til å kjøre i sonen, med visse unntak. 

Bilens miljøkategori kan sjekkes på DGTs nettsider ved å taste inn registreringsnummeret. Hvis kjøretøyet er berettiget til merke, kan det kjøpes på postkontoret (Correos), enkelte verksteder, eller bestilles digitalt. Prisen ligger vanligvis rundt fem euro.

Unntak gjelder blant annet for fastboende i området, utrykningskjøretøy, kollektivtransport, kjøretøy for personer med nedsatt mobilitet og visse tjenestebiler.

Ikke-fastboende får likevel anledning til å kjøre inn i sonen inntil 24 ganger i året uten å bli bøtelagt.

Kommunen vil bruke kamerateknologi og skiltgjenkjenning for å håndheve reglene, opplyses det. 

Brudd kan føre til bøter på 200 euro.

Tips oss

Har du tips til denne eller andre saker?

Send oss tips
Powered by Labrador CMS