Ekspert avviser myten om «moderskip» for migrantbåtene

- Det finnes ikke. Punktum, sier ekspert. 

Foto av et såkalt "moderskip" viste seg å være et forlatt fiskefartøy, riktignok med rundt 400 migranter om bord. Det ankom i 2007, men tilhører sjeldenhetene, ifølge ekspert.
Publisert Sist oppdatert

Ryktene om at migranter til Kanariøyene fraktes i store «moderskip» før de settes i småbåter, har sirkulert lenge. 

Spesielt i perioder da mange småbåter ankommer samtidig, har påstanden blitt sirkulert som en slags forklaring på ankomstene. 

Men ifølge Rafael Muñoz, doktor i maritim sivilfag, er dette en myte.

– Moderskipet for migrantbåter finnes ikke. Punktum, skriver Muñoz i en analyse av fenomenet.

Han peker på at Spanias redningsansvar dekker et område på nesten én million kvadratkilometer sør for Kanariøyene – helt ned til Mauritania. 

Dette er et av verdens største søk- og redningsområder, patruljert både av skipstrafikk og spanske overvåkingsfly.

– En operasjon av dette slaget ville allerede ha blitt rapportert av skipstrafikken i området, og det mest avklarende er at spanske overvåkingsfly ville ha oppdaget et slikt scenario på et tidspunkt, mener Muñoz.

Ifølge eksperten har mange av mytene oppstått på grunn av bilder i sosiale medier, som egentlig viser russiske fabrikktrålere som leverer fangst til lokale fiskere. 

Han påpeker at disse bildene feilaktig er blitt brukt som «bevis» på at moderskip står bak migrasjonen til Kanariøyene.

Fakta om migrantbåter til Kanariøyene

  • Migrantene legger ut fra kysten av Vest-Afrika i små åpne båter, ofte fra Mauritania, Senegal eller Gambia. Reisen kan være opptil 900 km over åpent Atlanterhav.

  • Øygruppen er nærmeste europeiske territorium fra Vest-Afrika, og regnes som «porten inn» til EU. Mange velger denne veien når ruten gjennom Middelhavet er strengt kontrollert.

  • Spania har ansvar for søk og redning i et havområde på nesten én million km² sør for Kanariøyene. Avstandene er enorme, og mange båter er i dårlig stand når de oppdages.

  • De fleste reiser på grunn av fattigdom, forfølgelse, krig og overgrep i hjemlandet. 

  • Totalt 46 843 migranter kom sjøveien til Kanariøyene i 2024 – det høyeste tallet noensinne.

  • Fra januar til juli 2025 har 11 454 personer kommet, over 40 prosent færre enn samme periode året før.

Muñoz viser også til eksemplet Marine I i 2007 – et forlatt fiskefartøy med 400 mennesker om bord, som ble slept til Kanariøyene etter en dramatisk redningsaksjon. Men slike hendelser er sjeldne.

Han understreker at de fleste reisene organiseres lokalt i Vest-Afrika, av små nettverk eller familier, og ikke av store organiserte mafiaer.

Mot slutten av analysen retter Muñoz også kritikk mot Spanias fragmenterte sjøovervåking.

– Spania må kontrollere havområdene rundt Kanariøyene bedre, sier han, og etterlyser en mer helhetlig kystvaktmodell slik man finner i land som USA og Italia.

Tips oss

Har du tips til denne eller andre saker?

Send oss tips
Powered by Labrador CMS