Flytrafikken til Kanariøyene vokser saktere: – En naturlig utvikling

Men det er fortsatt flere seter til øyene i vinter. 

Flyplassen på Gran Canaria.
Publisert

Flytrafikken til Kanariøyene fortsetter å øke, men i et roligere tempo enn tidligere. 

Ifølge den spanske flyforeningen ALA vil selskapene tilby 2,4 prosent flere flyseter denne vintersesongen sammenlignet med i fjor, totalt over 30 millioner plasser.

– Dette er en naturlig utvikling etter flere år med kraftig vekst, sier ALA-president Javier Gándara. 

Han understreker at det ikke er grunn til bekymring, men snarere et tegn på at markedet stabiliserer seg etter pandemien.

Tenerife Nord blir flyplassen med størst vekst denne vinteren. Hele 7,5 prosent flere seter er planlagt. 

Deretter følger Lanzarote (+3,1 %), Gran Canaria (+1,8 %) og Fuerteventura (+1,7 %). 

På La Palma blir økningen mer beskjeden med 1,2 prosent, mens Tenerife Sør får en økning på bare 0,8. 

El Hierro er den eneste øya som mister trafikk, med en nedgang på 1,3 prosent.

Gándara tror urolighetene i Midtøsten har fått flere flyselskaper til å velge tryggere reisemål i vinter. 

Ber staten gjøre opp for seg

Samtidig advarer han om at mye av flytrafikken skyldes fastboende som reiser til Spania. 

På grunn av gunstige ordninger med 75 prosent rabatt på disse billettene for residenter, skylder staten nå flyselskapene rundt 700 millioner euro. 

Beløpet kan ifølge ALA øke til over én milliard innen nyttår, tror han. 

– Dersom denne gjelden ikke betales, kan det på sikt ramme flytilbudet og frekvensen mellom øyene og andre destinasjoner i landet, sier Gándara. 

Javier Gándara er president i flyforeningen ALA:

Bagasjebøter og økte gebyrer

Også flyselskaper som Vueling har vært ute og advart mot at de utestående beløpene kan føre til kutt. 

Det har også vært mye snakk om kutt på grunn av økende avgifter, blant annet etter at flyplassoperatøren Aena skrudde opp sine priser. 

Ikke minst har lavprisselskapene raslet med sablene på grunn av gigantiske EU-bøter, som følge av strenge bagasjeregler. 

Blant selskapene som ble dømt til store bøter, var Norwegian og Ryanair.

EU-kommisjonen har imidlertid slått fast at EU sin egen bot ikke er i tråd med EU-rett og spanske domstoler har i mellomtiden fryst bøtene

– Hvert flyselskap må få bestemme sine egne bagasjeregler, sier Gándara.

Norwegian og fem andre lavprisselskaper fikk passet sitt påskrevet av forbrukerorganisasjonen OCU, og deretter av spanske domstoler. Foto: j.chizhe/Shutterstock

Totalt i Spania ventes flytrafikken å øke med 4,7 prosent i vinter, til over 139 millioner seter. 

Dette til tross for at Ryanair har sagt de skal droppe millioner av seter ved flere av landets største flyplasser, som følge av økte gebyrer. 

I sommer reiste 183 millioner passasjerer med fly i Spania, en økning på 3,6 prosent fra året før.

Tips oss

Har du tips til denne eller andre saker?

Send oss tips
Powered by Labrador CMS