Gratis buss ga flere reisende – nå klager brukerne på dårligere tilbud

Gratis buss og trikk har fått langt flere til å reise kollektivt på Kanariøyene. Men samtidig vokser misnøyen blant brukerne.

Arkivfoto av bussene på Gran Canaria.
Publisert

Tilbudet har blitt for populært for sitt eget - og brukernes - beste. Det mener nå stadig flere kritikere av kollektivtilbudet, som peker på manglende avganger, fulle busser som kjører forbi holdeplassene og en sliten kjøretøypark. 

Siden 2023 har bussene på Kanariøyene – guaguas – og trikken på Tenerife vært gratis for fastboende. 

Ordningen skal gjelde minst frem til 2027 og er subsidiert av staten. 

Dermed berøres heller ikke øygruppen av den nye statlige transportbilletten på 60 euro i måneden som regjeringen i Madrid nylig presenterte for fastlandet. En ordning som for øvrig er langt dyrere enn det regionale tilbudet på Kanariøyene, selv om du ikke tar bussen nok til å få den gratis. 

Så hva er egentlig galt med kollektivtilbudet på Kanariøyene, da? Det er både billigere - eller til og med gratis. 

Folk flest er også fornøyd med at det er gratis. Ifølge en studie bestilt av Samferdselsdepartementet på Kanariøyene, har 30,3 prosent av de som har et månedskort redusert bruken av egen bil. 

De fleste er fornøyd med å få gratis buss, men de er ikke fornøyd med busser som ikke går på tid.

På de mindre øyene er andelen enda høyere: 37,4 prosent.

Medaljens bakside

Det samme datagrunnlaget viser at den kraftige økningen i antall passasjerer har ført til raskere slitasje på materiell, flere tekniske problemer og redusert komfort. 

Det rapporteres også om manglende universell utforming og tilgjengelighet.

Hele 92,2 prosent vurderer likevel gratisordningen som positiv, men samtidig er det bred enighet blant brukerne om at kvaliteten på tilbudet har blitt dårligere.

Det må flere busser til for å dekke etterspørselen. Men pengene er brukt opp.

Mangler penger til opprustning

Utfordringene blir ikke mindre av at staten, som lovet å ta kostnaden for ordningen, ennå ikke har betalt. 

Med statsbudsjetter på overtid siden 2024 må, er det øyrådene og øyregjeringen som må forskuttere midlene. Det går utover investeringene.

– Hvor lang tid tar det før pengene kommer denne gangen, spør øyrådspresident Casimiro Curbelo på La Gomera tørt. 

Øyrådene peker i sin kritikk også på høyere kostnader enn det staten har lagt til grunn. 

Dermed er handlingsrommet for å ansette flere sjåfører og få på plass nye busser spist opp. 

Bybussene i Las Palmas.

Tar bussen fremfor å gå

Samtidig peker brukerne som har blitt spurt på et annet problem: gratisordningen fører til unødvendig bruk av bussen.

Noen velger rett og slett bussen på svært korte strekninger. Strekninger de tidligere gikk til fots. 

De som skal på jobb, skole, til legen eller flyplassen, rammes, står det i tilbakemeldingene. 

At gratistilbudet stiller som betingelse at du bruker bussen mye for å få månedskortet gratis, gjør ikke situasjonen bedre, tror flere. 

Tips oss

Har du tips til denne eller andre saker?

Send oss tips
Powered by Labrador CMS