Slik kjøper du bil på Kanariøyene

Mange nordmenn som bosetter seg på Kanariøyene finner fort ut at det er enklere å komme seg rundt med egen bil. Men hvordan gjør du egentlig et bilkjøp som utlending – og med alt i orden?

BILPLANER: Da kan det være greit å vite hvordan det gjøres riktig.
Publisert Sist oppdatert

Offentlig transport fungerer greit, men går ikke alltid dit du skal, og taxi blir dyrt i lengden. 

Samtidig kan det å kjøpe bil som utlending virke mer komplisert enn det egentlig er.

Kortversjonen

  • Skaff NIE-nummer, gyldig pass/ID og spansk bankkonto

  • Ha gjerne empadronamiento (< 3 mnd)

  • Sjekk at bilen har: Permiso de Circulación, Ficha Técnica, betalt veiavgift (IVTM) og gyldig ITV

  • Hos forhandler: minst 1 års garanti, de ordner papirene

  • Hos privatperson: skriv Contrato de compraventa med alle detaljer (navn, NIE, reg.nr., chassisnr., km, pris, dato/klokkeslett)

  • Betal alltid via bankoverføring, ikke kontant

  • Eierskifte:

    • Betal avgift til Trafico (ca. 55 €)

    • Betal ITP om du kjøper privat (6–7 % av pris, Modelo 620) hos Agencia Tributaria Canaria

    • Registrer eierskiftet hos Trafico (ta med kvittering på betalt ITP)

  • Tegn forsikring fra første dag (krever NIE, adresse, bankkonto)

  • Tips: Bestill kjøretøyrapport hos Trafico for å sjekke heftelser og historikk

Det viktigste først

Går du med bilplaner, kan det likevel være greit å ha orden i sakene før du begynner. Og så er det jo greit å vite hvor man begynner også, selvsagt. 

Svaret er med et NIE-nummer, hvis du ikke allerede har det. Dette er et spansk personnummer for utlendinger. Uten det får du verken kjøpt eller registrert bil. 

Du trenger også gyldig pass eller ID-kort, og i praksis en spansk bankkonto – de fleste oppgjør gjøres via bankoverføring. 

Det kan også være greit å ha et adressebevis fra kommunen, såkalt empadronamiento, og det skal ikke være eldre enn tre måneder. 

Forhandler eller privatkjøp

Når alt dette er klart, er spørsmålet om du skal handle hos forhandler eller privatperson. 

Som nordmann er det enklest å kjøpe via en forhandler. De ordner som regel alle formaliteter, og det følger ofte garanti med på bruktbilene. Prisen blir til gjengjeld noe høyere. 

Kjøper du privat kan du spare penger, men da må du selv passe på at alle papirer er i orden og at eierskiftet registreres.

Sjekk dette nøye

Uansett hvem du kjøper av, er det viktig å sjekke bilens dokumenter. 

Selger skal kunne vise deg vognkortet (Permiso de Circulación), den tekniske dokumentasjonen (Ficha Técnica) og bevis på at veisavgiften er betalt. 

Du må også forsikre deg om at bilen har gyldig EU-kontroll, her kjent som ITV. Er den utløpt, kan du fort ende opp med en bil du ikke får registrert uten ytterligere papirmølle og mulige utbedringer. 

Her kan det være greit å ha i bakhodet at forhandler må gi 1 års garanti på bruktbil. For nybil gjelder 2 års fabrikkgaranti som minstekrav. 

Kjøper du fra en privatperson får du ingen garanti, men du har 6 måneders rett til å klage på skjulte feil (vicios ocultos) som selger kjente til eller burde ha visst om, men ikke opplyste om. 

Kjøpskontrakt

Om salget er mellom to privatpersoner, skjer det gjennom en kjøpskontrakt kalt Contrato de compraventa. Der fører selger og kjøper opp navn, NIE-nummer, registreringsnummer, chassisnummer, kilometerstand og pris. 

Kontrakten skal også ha dato og klokkeslett for overlevering, noe som kan bli avgjørende hvis bilen har heftelser eller bøter på seg. 

Betal via bank

Betalingen bør alltid skje via bank, aldri kontant. Da har du et sikkert bevis på overføringen, noe som beskytter deg hvis det skulle oppstå tvister. 

Ved private kjøp kan dette vise seg å være krevende, ettersom kontantkjøp fortsatt står sterkt i den spanske folkesjela. 

Eierskiftet

Etter overleveringen er det eierskiftet som gjenstår. 

Først må du betale en avgift til Jefatura Provincial de Tráfico, på folkemunne bare kalt Trafico, på rundt 55 euro. Du kan bestille time for å gjøre dette her.

Du må også betale skatt, Impuesto de Transmisiones Patrimoniales (ITP), som utgjør omtrent seks til sju prosent av kjøpesummen. Det er da skjemaet Modelo 620 du skal bruke, hvis du kjøper fra en privatperson. 

Denne betaler du til den kanariske skattemyndigheten, Agencia Tributaria Canaria, før du kan fullføre eierskiftet.

Kvittering på betalt ITP tar du med til Trafico, og du kan gjøre det selv eller bruke en gestor – en profesjonell papirfikser – for en rimelig sum. Her anbefaler vi, som alltid, å bruke en gestor. 

Kjøper du fra en forhandler betaler du ikke ITP-skatt. 

Forsikring

Forsikring er lovpålagt fra første dag. Flere selskaper tilbyr bilforsikring på Kanariøyene, men de krever som regel at du kan oppgi NIE, adresse og en spansk bankkonto. 

Ordner du dette på forhånd, kan forsikringen aktiveres samme dag du henter bilen.

Som alltid kan det være lurt å sammenligne og sjekke pris hos flere ulike selskaper, før du slår til på en forsikringsavtale. Det kan det være mye å spare på. 

Feller og smeller

Mange utlendinger har gått på klassiske smeller når de kjøper bil privat. Noen oppdager for sent at bilen har heftelser eller gamle bøter som følger med, mens andre glemmer å betale ITP og får en ubehagelig regning med renter i posten.

En annen gjenganger er biler med utløpt ITV, som i praksis gjør dem ubrukelige inntil dette er ordnet. 

Vil du være på den sikre siden, kan du bestille en kjøretøyrapport hos Trafico før du kjøper. Den koster noen euro, men gir deg hele historikken på bilen. Denne rapporten kan spare deg for mye hodebry senere, og er verdt hver euro. Du kan bestille den her

Og husk: Ikke stol blindt på selgeren når han sier at han “ordner alt”. Vær med selv eller bruk en gestor du stoler på.

Tips oss

Har du tips til denne eller andre saker?

Send oss tips
Powered by Labrador CMS