Tidenes dyreste sommer i Spania – likevel er det smekkfullt

Hotellprisene har steget opptil 50 prosent siden 2019, men turistene strømmer til som aldri før.

Et illustrasjonsbilde av folk på Las Canteras-stranda.
Publisert

Det går mot tidenes travleste og dyreste sommersesong i Spania. 

Til tross for kraftige prisøkninger på hotell og restaurant, melder store deler av turistbransjen om rekordhøy etterspørsel og fulle hus i juli og august.

Ifølge storavisa El País har hotellprisene økt med i snitt 5 prosent sammenlignet med i fjor, og hele 20–50 prosent siden sommeren før pandemien i 2019. 

Tall fra analysefirmaet AgroReview viser at prisene i mai i år allerede lå nesten 50 prosent høyere enn i 2019-nivået.

Flere av de største hotellkjedene i landet – som Meliá, Barceló, Riu og Iberostar – bekrefter at de går inn i nok en rekordhøy sommersesong, både når det gjelder booking og priser. 

Ifølge El País-avisa Cinco Días er det knapt ledige rom igjen i høysesongen, og prisene presses opp av høy etterspørsel, særlig fra utenlandske turister.

– Vi ser ingen tegn til at turistene lar seg skremme av prisene. Etterspørselen er rett og slett enorm, sier en talsperson for hotellkjeden Meliá til avisen.

Høye flypriser skremmer heller ikke

Flybillettene holder seg også på et høyt nivå, drevet opp av økt internasjonal etterspørsel. 

Det har heller ikke lagt noen demper på reiselysten. Tvert imot.

Arkivfoto fra et Norwegian-fly.

Ifølge den offisielle spanske turistorganisasjonen Turespaña, forventes det i sommer flere utenlandske besøkende enn noen gang, med britiske, franske og tyske turister i spissen.

Dyrere å spise ute

Også restaurantene har justert prisene oppover, men økningen er ikke like markant som i hotellbransjen. 

Ifølge det spanske statistikkbyrået INE steg prisene på serveringssteder med 3,8 prosent i 2024 sammenlignet med året før, og prisveksten har fortsatt i 2025. 

Arkivfoto av en restaurant i Spania.

En bransjerapport fra analyseselskapet Simon-Kucher viser at restaurantprisene i noen regioner har økt med opptil 7 prosent – særlig i turistområder som Andalusía, Balearene og Catalonia.

Tall fra bransjeorganisasjonen Hostelería de España viser at over 67 prosent av spanske restauranter har økt prisene det siste året. 

Og når det kommer til mat, ser turistene ut til å være mer prissensitive. 

Ifølge avisa AS.com har restauranter på Mallorca hatt et omsetningsfall på 20% de siste to årene, til tross for rekordmange turister på destinasjonen. 

Tips oss

Har du tips til denne eller andre saker?

Send oss tips
Powered by Labrador CMS