Kritikkstorm mot ny avgift
Øyregjeringen og næringslivet raser mot flyplassoperatørens kontroversielle avgift på Kanariøyene.
Flyplassoperatøren Aena vil kreve avgift av turistbusser på Kanariøyenes flyplasser, slik Canariavisen har skrevet tidligere .
Øyregjeringen og næringslivet har slått alarm, og anklager den statlige operatøren for å bryte reglene.
Under et møte mellom turistnæringen, transportbransjen og den øyregjeringen, ble det klart at Aenas nye avgift blir svært dårlig tatt imot.
Konsulent Pablo Rodríguez i øyregjeringen er krystallklar i sin kritikk av flyplassoperatøren.
– Aena har skapt et problem som aldri har eksistert før, bare for å øke en profitt som allerede er ekstraordinær høy, sa Rodríguez etter møtet.
Han mener Aena bare forsøker å hente inn mer profitt, som et av verdens allerede mest lønnsomme flyplassoperatører.
Gratis time hjelper ikke
Aena har forsøkt å roe gemyttene ved å tilby turistbussene én gratis time parkering på flyplassen. Det hjelper ikke, ifølge transportforbundet FET.
– Det spiller ingen rolle om det er én time eller to. Vi er kontraktsmessig forpliktet til å ha bussene på plass én time før avgang. Vi må betale uansett, forklarer José Ángel Hernández, leder i foreningen.
Han kaller avgiften et direkte angrep på Kanariøyenes transportsystem, og reagerer på at Aena innfører den midt i vintersesongen når pakkene allerede er solgt.
Brutale investeringer tross høy lønnsomhet
Rodríguez påpeker at Aena har ekstremt høy lønnsomhet på Kanariøyene, men har vært «ytterst gjerrig» med investeringer.
Dette skaper svært ubehagelige situasjoner på flere lokale flyplasser.
Aena har blant annet blitt kritisert for høye avgifter, nedslitte flyplasser og manglende innsjekkingsteknologi på Kanariøyene tidligere.
Nå har øyregjeringen sendt brev til transportdepartementet, som eier 51 prosent av Aena, uten å få svar.
I uformelle samtaler påberoper Aena seg plassmangel i områdene der turistbussene står.
Dette er tull, mener øyregjeringen.
Bryter lovverket
Pedro Ortega, president i næringsorganisasjonen CCE, er bekymret for at Aena «bryter reglene».
– De har ikke vist hensyn til vårt land eller turistnæringen. Dette vil gi økte kostnader og svekke vår konkurranseevne, sa Ortega.
Ifølge Kanariøyenes selvstyreregler skal regionen ha medbestemmelse i flyplasser av nasjonal betydning.
Både regjering og næringsliv opplyser at de fikk beskjed om avgiften da den allerede var innført, uten rett til å si eller mene noe om den.
Palma de Mallorca er så langt den eneste flyplassen i Spania med tilsvarende avgift for turistbusser.